Twitter in 2018: #SiberischeBeer en #hitteplansong

Twitter heeft woensdag zijn lijst met de meest gebruikte en opvallendste hashtags gepubliceerd. Vooral het weer hield de Nederlanders bezig.

Beeld anp

De meestgebruikte hashtag van 2018 is #vacature, net als vorig jaar. Hij wordt gevolgd door #nieuws en #F1. Ook over #ajax, #trump, #vvd, #PVV, #D66, #WorldCup (het WK voetbal) en #Eurovision (het Eurovisiesongfestival) twitterden Nederlanders veel.

#Westerstorm
In zijn jaaroverzicht noemt Twitter ook een paar opvallende campagnes, zoals #stormpoolen. Toen een westerstorm half januari over het land trok, werd het treinverkeer compleet stilgelegd. Via de hashtag kwamen gestrande reizigers in contact met mensen die bereid waren om een lift aan te bieden. In Utrecht ontstonden zelfs files van mensen die te hulp waren geschoten. Premier Mark Rutte noemde deze solidariteit ''de kracht van Nederland''.

#Hitteplansongs
In februari en maart was Nederland in de ban van de #SiberischeBeer, waarbij temperaturen tot 10 graden onder nul zakten. Op de koude winter volgde een lange en droge zomer. Dit inspireerde de twitteraars tot #hitteplansongs, zoals Ik kleef niet meer voor jou van Airco Borsato en Heter dan ik hebben kan van de band Pøf.

#FreeHermien
Verder was Nederland wekenlang in de ban van koe Hermien die, samen met vriendin Zus, op weg naar het slachthuis wisten te ontsnappen. Zus werd al snel gepakt, maar Hermien wist twee maanden uit handen van de dierenartsen te blijven. Dankzij #cowfunding van de Partij voor de Dieren werd er geld opgehaald om Hermien en Zus samen te laten genieten van hun oude dag in een Fries koeienrusthuis.

Beeld Twitter

#Sport
Nederlanders gebruikten Twitter ook om #OWS2018 (Olympische Winterspelen) te volgen en verstuurde daar in Nederland samen 122.009 tweets over. Ook over de Tour de France werd veel getweet via #TDF, met goede prestaties van de Nederlandse wielrenners @GroenewegenD, @Tom_Dumoulin en @S_Kruijswijk.

#Tv
Via twitter kon je de tv volgen zonder er naar te kijken, want mensen twitterden erop los over de programma's #widm (Wie is de Mol?), #bzv (Boer Zoekt Vrouw) en #ExpeditieRobinson. Ook juf Ank was populair op twitter door het nieuwe kijkcijferkanon van de NPO #deluizenmoeder en scoorde daarmee ook nog een carnavalshit.

Beeld Twitter
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden