Twitter breidt definitief uit naar 280 tekens per tweet

Twitter-gebruikers krijgen meer ruimte voor hun diepste zielenroerselen. De maximale lengte van een tweet gaat definitief naar 280 tekens, voor iedereen.

ANP
Het logo van Twitter op het hoofdkantoor van het bedrijf in San Francisco. Beeld ANP
Het logo van Twitter op het hoofdkantoor van het bedrijf in San Francisco.Beeld ANP

Twitter heeft dat dinsdag aangekondigd.

Twitter had de dubbele lengte in de afgelopen weken al uitgeprobeerd met een kleine groep mensen. Op basis daarvan is besloten dat de beschikbare lengte nu voor iedereen wordt verdubbeld.

Volgens Twitter zijn de proefpersonen alleen in het begin lange lappen tekst gaan plaatsen, uit nieuwsgierigheid. De meeste tweets zijn nog steeds maximaal 140 tekens. Vijf procent van de berichten is langer dan 140 tekens. En maar een op de vijftig tweets is langer dan 190 tekens.

Schrappen
Twitter staat van oudsher bekend om zijn berichten van 140 tekens. Maar volgens de mensen achter de dienst kunnen gebruikers daarin niet altijd hun boodschap kwijt. Ze schrappen belangrijke woorden of besluiten zelfs om hun boodschap maar helemaal niet te plaatsen.

De verdubbeling is voor tweets in alle talen behalve het Japans, het Koreaans en het Chinees. In die talen staat één Twitter-teken gelijk aan een lettergreep of zelfs een heel woord. Die mensen kunnen daardoor veel beter hun ei kwijt in 140 tekens, vaak houden ze zelfs ruimte over.

Concurrentie
De uitbreiding moet gebruikers stimuleren om meer op het platform te zetten en meer op anderen te reageren. Dat kan adverteerders lokken. Twitter groeit nog wel, maar het gaat beleggers niet snel genoeg. Het medium heeft te maken met hevige concurrentie van nieuwkomers als Snapchat en Instagram.

Twitter is sinds 21 maart 2006 in de lucht. Het maximum van 140 tekens komt doordat het platform is gebaseerd op sms. Die berichten kunnen maximaal 160 tekens lang zijn. Twitter gebruikte 140 tekens daarvan voor de boodschap en reserveerde de overige twintig tekens voor de gebruikersnaam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden