Plus Concertrecensie

Twee gitaarsolo’s per nummer is zo’n beetje standaard bij John Mayer

Op het scherm achter het podium is tijdens solo’s vele malen uitvergroot te zien wat John Mayer allemaal doet op die zes snaren. Beeld Foto: Marcel Krijgsman

John Mayer houdt van zijn werk. Een voorprogramma, hoezo? Dat gaat alleen maar af van zijn eigen speeltijd. En zo is de Amerikaanse zanger en gitarist bij het eerste van twee optredens in de Ziggo Dome zijn eigen voorprogramma. Om acht uur staan hij en zijn acht bandleden al op het podium. Ze spelen een uur, nemen dan een flinke pauze en keren om half tien weer terug als ‘hoofd­programma’.

Mayer (41) is muzikaal een beetje een gespleten persoonlijkheid. Hij is de man van wat brave, maar lekker in het gehoor liggende radiohits als Who says, Perfectly Lonely en New Light, maar hij is ook een virtuoos op de gitaar. Op het podium komt die gitaarkant veel meer aan bod dan op de plaat, maar wie gekomen is voor die hits, wordt in de Ziggo Dome ook bediend.

Twee gitaarsolo’s per nummer is zo’n beetje standaard bij Mayer live. En dan bevat zijn band nog twee extra gitaristen, die ook ruim baan krijgen. Jemig de pemig, alsof we terug zijn in de jaren zeventig, toen rockconcerten ook bol stonden van de gitaarsolo’s. Tekenend in dat verband is dat Mayer vanavond Fire on the Mountain van The Grateful Dead op de setlist heeft staan, dat een waar jamfeest is.

Maar waar de muziek van ‘The Dead’ en consorten nogal eens ontspoorde in oeverloos gepiel, blijft bij Mayer de song altijd de baas. Er komt effectapparatuur te pas aan zijn spel, maar zijn toon is helder en schoon. En hoewel hij het best gedijt in med tempo, wordt het gaspedaal soms stevig ingetrapt. Heerlijk voor de gitaarnerds in de zaal: op het scherm achter het podium is tijdens solo’s vele malen uitvergroot precies te zien wat hij allemaal doet op die zes snaren.

De ballad Gravity is nog altijd het beste nummer in zijn inmiddels behoorlijk grote repertoire. Vanwege dat mooi bluesy gitaarspel van de baas zelf, maar ook vanwege de soulvolle bijdragen van zijn twee achtergrondzangers (een man en een vrouw). En krijg nou wat, over de akkoorden van Gravity kun je ook gewoon I’ve got dreams to remember van Otis Redding zingen.

Heel bijzonder vanavond: het door Mayers management afgekondigde verbod op fotograferen en filmen met de telefoon wordt slechts door een enkeling overtreden. Concentratie op het podium, concentratie in de zaal. Heerlijk.

Pop

John Mayer
Gehoord Ziggo Dome, Amsterdam 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden