Plus Tips

Tv, radio, podcasts en series: dit gaan we kijken en luisteren in 2020

Ares is de eerste volledig Nederlandse Netflixproductie. Beeld Pim Hendriksen

In de eerste weken van 2020 tippen we gebeurtenis­sen in de kunst- en mediawereld om in de gaten te houden. Vandaag: wat gaan we kijken en luisteren? En wie gaan dat voor ons maken?

Televisie

‘Ik kijk nóóit meer lineaire tv!’ Hoe bon ton het ook is om trots te melden dat je al jaren geen televisie meer hebt, en hoewel uit onderzoek blijkt dat met name jonge mensen inderdaad steeds minder tv kijken (in totaal keken Nederlanders in 2019 evenveel als in 2018) blijft televisie het medium met verreweg de meeste impact. Zeker met een jaar vol evenementen voor de boeg – het Songfestival, de Formule 1, Sail, het EK voetbal, de Olympische Spelen, de Tour de France – zal Nederland ook in 2020 massaal voor de buis zitten.

Een term die al sleets was voor hij goed en wel ingeburgerd was, maar die desondanks nog vaak zal langskomen: de talkshowoorlog. Nu Eva Jinek naar RTL is vertrokken en de NPO experimenteert met vijf presentatieduo’s, is de Hilversumse strijd om de kijkcijfers opeens een zaak van landelijke importantie geworden. Een strijd die bij voorkeur in sporttermen wordt beschreven: wie is in vorm, wie raakt achterop, welke redactie scoort de beste gasten, wie wordt de winnaar op de late avond?

Een ander vraagteken dat als een ster van Bethlehem boven het mediapark hangt: wat doet Matthijs? Van Nieuwkerk heeft vaak genoeg laten doorschemeren dat hij met de gedachte flirt de publieke omroep vaarwel te zeggen. Het eeuwige gedoe om zijn salaris hangt hem de keel uit en na bijna vijftien jaar De Wereld Draait Door is hij zo zoetjesaan wel toe aan iets nieuws. Zijn vertrek zou voor de NPO niets minder zijn dan een aderlating, om het sport­jargon eens in te wisselen voor een medische term.

Verder zal in 2020 duidelijk worden of nieuwe aspirant-omroepen, zoals Ongehoord Nederland, genoeg leden hebben om tot het publieke bestel toe te treden en of een omroep als Powned genoeg leden heeft om binnen het bestel te blijven of eventueel moet samengaan met een andere omroep.

John de Mols Talpa zal komend jaar zijn stempel nog nadrukkelijker gaan drukken op de entertainmentwereld. Onder het motto ‘beter goed gejat dan slecht verzonnen’ krijgt, in navolging van de Meilandjes, een ander Ik ­Vertrek-stel een eigen serie op SBS6: De Scheetjes. En dat zal niet de laatste reallifesoap zijn.

Daarnaast moet De Mols sterrencast eindelijk echt gaan renderen, moet vrouwenzender Net5 ‘powered by Linda’ een eigen gezicht krijgen en hoopt SBS Hart van Nederland uit te bouwen tot een spraakmakende nieuwsrubriek. Rond De Mols aangekondigde eigen nieuwsdienst, waarmee Talpa de concurrentie aan wilde gaan met NU.nl, is het al een tijd opvallend stil.

Radio/Podcasts

‘Video killed the radio star,’ zongen The Buggles in 1979. Ze zaten er faliekant naast: radio zou in de opvolgende decennia een springlevend medium blijven. Veertig jaar later is iedereen in de ban van de podcast: betekent dit de nekslag voor de ‘ouderwetse radio’? Het tegendeel lijkt het geval: podcasts worden door veel radiomakers juist omarmd, om uitgesteld luisteren mogelijk te maken, dan wel als instrument om meer de diepte in te gaan.

Ook andere traditionele media blijven niet achter: bijna alle kranten hebben inmiddels één of meerdere podcasts. De vorige zomer beloofde podcast van Barack en Michelle Obama op Spotify laat nog even op zich wachten, maar ook die zal de radio star niet killen.

Over radiosterren gesproken: dikke kans dat Edwin Evers in 2020 zijn comeback maakt op de radio; net als te verwachten valt dat inge­grepen wordt bij het zieltogende 3FM. Daar luisteren inmiddels zo weinig mensen naar dat getwijfeld mag worden aan het bestaansrecht van de zender in de huidige vorm.

De radio­comeback van Edwin Evers is aanstaande. Beeld Valentina Vos

Series

Een voorspelling die ook zonder glazen bol te doen is: komend jaar zal er opnieuw een stortvloed aan series over de streamingplatformen worden uitgestort. Zoveel dat zelfs iemand die slechts de vijfsterrenseries wil bijhouden, daar een kleine dagtaak aan heeft. En een reeks aan abonnementen op verschillende streamingdiensten.

Wat scheelt: in 2020 zal er géén nieuw seizoen van Game of Thrones verschijnen. Wel komen er nieuwe seizoenen van Sex Education, Better Call Saul (beide Netflix) en Star Trek: Picard (Amazon Prime).

De verwachtingen zijn ook hooggespannen rond Marvelproductie The Falcon and the Winter Soldier (Disney), en Hunters (Amazon), waarin Al Pacino een nazi-jager in de jaren zeventig speelt.

Ook iets om naar uit te kijken: Ares, de eerste volledig Nederlandse Netflixproductie. Volgens de trailer belooft het een bloedstollende horror te worden, opgenomen in onder meer het Rijksmuseum en Paleis Soestdijk.

Fusies en overnames

De clustering van Nederlandse media zal voorlopig nog niet ten einde zijn. Het à raison van 460 miljoen euro inlijven van de Nederlandse tak van Sanoma door DPG Media (voorheen De Persgroep) eind vorig jaar, was een teken aan de wand: uiteindelijk zal in het Nederlandse ­medialandschap nog maar een klein aantal ­partijen overblijven, waarvan Mediahuis en DPG Media ook nog in Belgische handen zijn. Er is geen enkele indicatie dat de overnamezucht van de grote spelers – Talpa, DPG Media, Mediahuis – is gestild.

Volgens John de Mol is deze ontwikkeling onontkoombaar om tegenwicht te bieden aan de grote Amerikaanse spelers die rücksichtslos de advertentiebudgetten opslurpen. Anderen maken zich zorgen over de monopoliepositie van een handjevol mediareuzen en of de pluriformiteit van de media daarmee wel voldoende gewaarborgd blijft.

John de Mols Talpa moet in 2020 echt gaan leveren. Beeld ANP Kippa
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden