Plus

TV-producent Vincent ter Voert: 'Vermaak, verwonder en verbind'

De Gouden Televizier-Ring voor Beau Five Days Inside is óók voor tv-maker Vincent ter Voert, een van de grootste nog onafhankelijke producenten van Nederland. Op een televisiebeurs in Cannes maakt hij even tijd vrij voor een gesprek.

Vincent ter Voert zette Vincent TV Producties op met Vera Driessen en Ruud van Breugel. Beeld Marco Okhuizen

"Daar, op het terras van strandtent Plage du Goéland. Twee jaar geleden. Ik wilde op m'n laptop een trailer van een buitenlandse format, waarvan ik net de rechten had gekocht, aan twee mensen van RTL laten zien. De zon was zo fel dat ik op mijn knieën in het zand ging zitten, mijn jasje uitdeed en dat om het scherm sloeg tegen het licht. Toen ze uit dat geïmproviseerde tentje kwamen, riepen ze: 'Dit moeten we absoluut doen, met Beau!'"

Het veelgeprezen Beau Five Days Inside is een voorlopig hoogtepunt in de carrière van producent Vincent ter Voert (47), die in 2014 met zijn vrouw Vera Driessen en Ruud van Breugel Vincent TV Producties lanceerde, een onafhankelijk productiebedrijf. Eerder stond hij bij onder meer Eyeworks en Tuvalu Media aan de wieg van programma's als Op zoek naar Evita en Maestro.

Niet alleen het met de Gouden Televizier-Ring onderscheiden RTL-programma met Beau van Erven Dorens is een succes. Met Paleis voor een prikkie, Steenrijk, straatarm en Mr. Frank Visser doet uitspraak is hij verantwoordelijk voor programma's die steevast wél fraaie kijkcijfers scoren op het al jaren noodlijdende SBS 6.

Vertel, wat is de sleutel tot succes?
"Je moet mensen vermaken, verwonderen en verbinden. En in die volgorde. Want als je de kijkers niet vermaakt, krijg je hen ook nooit bij de verwondering. Pas dan komt de verbinding, het begrip voor de ander. Ali B op volle toeren ontwikkelde ik ooit, omdat mijn vrouw constateerde dat ik geen verstand had van en onvoldoende begrip had voor Nederlandse rappers. Ik zei daarop: die hebben de ballen verstand van jaren 70-muziek, waarmee ik ben opgegroeid. Ik besloot beide werelden samen te brengen. Het programma verbond genres en generaties."

Zien we daarom in uw programma's meer 'gewone mensen' dan bekende Nederlanders?
"Ik maak graag programma's waarin we gewone mensen in staat stellen hun problemen op te lossen of hun situatie te verbeteren. In Paleis voor een prikkie worden huizen opgeknapt, met als beperking dat dit voor slechts 250 euro gebeurt. Dat is een uitdaging, waarvoor veel ­kijkers in de realiteit ook staan."

Hoe vangt u vervolgens authenticiteit?
"De kunst is dat ze zich voor de camera zo vrij voelen dat ze alles durven te delen. Ze moeten erop kunnen vertrouwen dat ze authentiek op de zender komen. Ik verwacht veel van Chateau Meiland (binnenkort op SBS 6), waarin een echtpaar dat eerder meedeed aan Ik vertrek een vervallen kasteel in Frankrijk opknapt. Dat ­kasteel hadden ze al gekocht, vóórdat we vroegen of we mochten filmen. Dan pas vindt echte herkenning bij de kijker plaats."

Kritiek is er ook. Angela de Jong, televisierecensent van het AD, schreef meer dan eens dat de zaken in Mr. Frank Visser doet uitspraak waarschijnlijk worden aangedikt.
"Dat is geenszins het geval. Ik nodig haar uit een keer te komen kijken. Het is misschien verbazingwekkend dat er zo'n ruzie kan ontstaan over het feit dat een kat bij de buren eet, maar zoiets verscheurt soms echt een straat. Wij krijgen jaarlijks zo'n tweeduizend aanmeldingen en we gaan altijd voor zaken, waarin de waarheid in het midden lijkt te liggen. Dat is ook veel interessantere televisie."

Paleis voor een Prikkie. Beeld .

Er was ophef over een serie voor RTL, waarin nepleerlingen op een school werden geplaatst. De authenticiteit lijkt ver te zoeken.
"Wij wilden jongeren die worstelen met bijvoorbeeld slechte studieresultaten of een coming-out laten helpen door jongeren die vijf jaar eerder hetzelfde hadden meegemaakt. Het waren geen acteurs. In de media is ten onrechte de suggestie gewekt dat we met verborgen camera's werkten. Wij ontvingen ruim negenhonderd verklaringen van mensen, dat ze gefilmd mochten worden. Het enige wat ze niet wisten, was dat enkele leerlingen iets ouder waren dan klasgenoten. Die zijn teleurgesteld dat ze hun missie niet konden afmaken. Het bleek een brug te ver om reality te maken, waarbij heel veel mensen zijn betrokken en waarbij je niet over alles transparant bent. Ik zou zo'n format niet opnieuw willen maken."

Wat kunnen we aan nieuwe programma's uit uw stal verwachten?
"Wij kochten op de beurs in Cannes opties op zo'n vijftien formats. Naked Beach bijvoorbeeld, waarin mensen met een extreem negatief lichaamsbeeld zich letterlijk naakt tonen aan anderen. Ook een mooie: Invincible, een soort Expeditie Robinson voor mensen met een lichamelijke beperking. Er is interesse, eens ­kijken wie het beste plekje heeft."

Mr. Frank Visser doet uitspraak. Beeld .

U koopt veel bestaande formats uit het buitenland. Gaat dat niet ten koste van oorspronkelijke ideeën uit Nederland?
"Ik maakte laatst de balans op: ongeveer vijftig procent wat je van ons op tv ziet, ontwikkelden we zelf. Je ziet dat zenders in toenemende mate risicomijdend gedrag vertonen. Dat snap ik ook wel, je wilt graag formats die zich elders al hebben bewezen. Een Steenrijk, straatarm hadden we waarschijnlijk niet verkocht aan SBS 6 als we het zelf hadden bedacht. 'Rijke mensen die willen ruilen met arme mensen vind je nooit', werd geroepen. Nu was er een ­tape uit Engeland en kon iedereen zien dat het wel degelijk werkte. Sinds het winnen van de Ring is ons bedrijf gegroeid; mensen willen meer dan voorheen bij ons komen werken. Daardoor kan in de komende tijd onze focus meer op ontwikkeling komen te liggen."

Wat zijn op dat vlak uw ambities?
"Ik wil graag weer een musicalprogramma à la Op zoek naar Evita op televisie brengen. En een eigen dramaserie. Daarvoor hebben we ­onlangs nog speciaal goede mensen aangenomen."

Beau Five Days Inside Beeld RTL
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden