Tv-maker KRO op podium filmfestival Cannes - en niemand had het door

Kun je je voor één dag een filmster voelen? Ja, ontdekten de jongens van KRO-programma Streetlab. Voor hun nieuwste experiment gingen ze, ondanks de strenge veiligheidsmaatregelen, stiekem backstage bij de uitreiking van de Gouden Palm op het filmfestival in Cannes. Eén van hen belandde zelfs op het podium tussen de winnaars.

Het zou ze nooit lukken, had de eindredacteur gezegd. Maar Daan Boom (25), Tim Senders (24), Jasper Demollin (24) en Stijn van Vliet (24), de jongens achter experimentenprogramma Streetlab, konden het idee niet loslaten: hoe zou het zijn om als een filmster te leven en op de rode loper te paraderen?

Het filmfestival in Cannes was de uitgelezen mogelijkheid om de proef op de som te nemen. Want waarom zou je naar het filmfestival in Utrecht gaan, als je ook meteen de rode loper van één van de meest prestigieuze filmfestivals ter wereld kunt bewandelen? Juist. Nadat de eindredacteur was overgehaald, stapten de vier vrienden uit Amsterdam en Utrecht in het vliegtuig naar de Zuid-Franse sterrenstad.

Eenmaal gearriveerd zakte de moed de tv-makers in de schoenen. 'Werkelijk óveral waren politieagenten, persoonlijke bodyguards en beveiligers. Het festivalterrein leek wel een vesting', vertelt Daan Boom. Een belletje naar tv-journalist René Mioch, die al jaren in Cannes komt voor het filmfestival, gaf ook weinig hoop: het zou ze nooit lukken om binnen te komen.

Toch hadden ze diezelfde avond succes. Hoe precies willen ze nog niet prijsgeven, maar het lukte de jongens om het zwaarbewaakte terrein van het filmfestival op te komen. Boom: 'We gingen toen gewoon naast de rode loper staan, kijken hoe alle sterren voorbijkwamen uit de film die die avond werd vertoond. Het leek moeilijk te worden om ook echt binnen te komen, want daarvoor moet je een kaartje hebben. Maar toen de film bijna begon, kwam er nog een groepje met laatkomers voorbij die snel naar binnen moest. Daar sloot Jasper (Demollin, red.) zich handig bij aan, waardoor de beveiliging geen vragen stelde. Toen stond hij ineens binnen.'

Een kleine overwinning, zegt Boom, maar Demollin 'voelde zich eerder een voortvluchtige crimineel dan een echte filmster, wat toch wel het uiteindelijk doel was'. Boom ondernam daarom de volgende dag nog een poging, nu tijdens de uitreiking van de Gouden Palm, de belangrijkste prijs die wordt uitgereikt tijdens het filmfestival in Cannes.

Hoe heb je dat aangepakt?
'Dat is een heel verhaal.'

Vertel.
'Op dezelfde manier als de avond ervoor zijn we het terrein opgekomen. Daarna ben ik in m'n chique smoking het festivalgebouw ingelopen. Dat ging best makkelijk, omdat alle ogen op de rode loper waren gericht. Via allerlei omwegen en een beveiliger kwam ik uiteindelijk bij een trappenhuis. Daar sprak ik een technicus aan met de vraag hoe ik in de grote hal moest komen. Die nam me mee naar de deur van de backstageruimte, waar ik ineens oog in oog stond met acteur Jake Gyllenhaal.'

Ging dat zo makkelijk?
'Ja, maar toen was ik nog niet backstage. Jake Gyllenhaal stond in de deuropening van dé deur waar je door moet om daar te komen en waar iedereen wordt gescand. Het is me nog steeds een raadsel hoe ik daar doorheen ben geglipt.'

Heb je nog wat tegen Jake Gyllenhaal gezegd?
'Ik stak m'n hand naar hem uit en stelde me voor. Ik zei zoiets als 'Hi Jake, I'm Dan from Holland'. Hij reageerde heel droog, het lukte niet echt om een gesprek met hem aan te knopen.'

Toen stond je in de hal en duurde het nog zeker twee uur voordat de uitreiking zou beginnen. Wat heb je in die tussentijd gedaan?
'Eerst ben ik in de zaal gaan zitten, maar ik was doodsbang dat ik daar door de mand zou vallen omdat ik geen kaartje had en de uitreiking natuurlijk helemaal uitverkocht was. Backstage stonden negen pluchen stoelen voor sterren die daar konden kijken wat er op het podium gebeurde. Daar ben ik gaan zitten.'

Was het niet ongemakkelijk om daar in je eentje te zitten?
'Het was verschrikkelijk. Ik heb heel lang net gedaan alsof ik telefooneerde. Af en toe stond ik op om champagne te halen of om naar de wc te gaan. Gelukkig werd het op een gegeven moment zo druk dat niemand oog voor me had.'

En toen begon de uitreiking van de Gouden Palm.
'De opnameleider riep op een gegeven moment dat alle winnaars het podium op moesten. Toen dacht ik: het is nu of nooit. Ik ben aangehaakt bij een groepje met winnaars en even later stond ik tussen hen in op het podium voor duizenden klappende mensen en fotografen. Heel bizar. Ik kan het nog steeds niet geloven. Joel Coen, van het legendarische regisseursduo Coen Brothers, liep zelfs nog naar me toe om me te feliciteren. Na de uitreiking raakte ik aan de praat met de Deense acteur Mads Mikkelsen. Met hem ben ik ook nog naar de afterparty gegaan. Hij was enorm relaxed.'

En al die tijd stelde niemand vragen wie je was? Je moest toch opvallen tussen al die sterren.
'Ik denk dat ik veel geluk heb gehad met mijn uiterlijk. Ik zie er namelijk best onschuldig uit, haha. Een gespierde patser had misschien sneller vragen gekregen. Daarbij zijn de Franse beveiligers veel te bang om een fout te maken. Als ze ooit per ongeluk aan een celebrity vragen wie hij of zij eigenlijk is, dan hebben ze een probleem.'

De beveiliging van Cannes is dus zo lek als een mandje.
'Dat is eigenlijk niet wat we hiermee willen aantonen. Ik zou het ook vervelend vinden als onze actie nare gevolgen heeft voor de organisatie van dit fantastische festival. Wij wilden gewoon een experiment uitvoeren en kijken of je voor één dag een filmster kunt zijn. En dat kan.'

De aflevering van Streetlab met alle beelden van het experiment in Cannes wordt in augustus uitgezonden bij de KRO op NPO3.

Daan Boom met de Deense acteur Mads Mikkelsen, bekend van o.a. Casino Royale en Hannibal Beeld Eigen foto
Boom op het podium tussen de winnaars Beeld KRO Streetlab
Boom krijgt felicitaties van Joel Coen, van het legendarische regisseursduo Coen Brothers Beeld KRO Streetlab
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.