PlusMode

Tussen sportief en duur design: streetwearmerk Filling Pieces

­Guillaume Philibert, oprichter van het luxe streetwearmerk Filling Pieces, wil zijn succes graag delen. Hij opent nieuwe winkels in de stad, die als uitvalsbasis moeten dienen voor de ‘community’. ‘Ze moeten de stad energizen.’

Guillaume Philibert groeide op in Heemskerk. Elf jaar geleden begon hij met zijn schoenenmerk Filling Pieces.  
 Beeld Linda Stulic
Guillaume Philibert groeide op in Heemskerk. Elf jaar geleden begon hij met zijn schoenenmerk Filling Pieces.Beeld Linda Stulic

Voor Guillaume Philibert (30) is de cirkel rond. Tijdens zijn studie bouwkunde liep hij stage bij architectenbureau Concrete Amsterdam, verantwoordelijk voor het interieur van boekwinkel Mendo. Nu die is verhuisd naar hotel De L’Europe, opende hij vorige week op die plek de eerste Filling Pieceswinkel. Een grotere flagshipstore opent in januari, op een nog prestigieuzere A-locatie in de Spuistraat, naast het W hotel. Hij wijst er door het raam naar Magna Plaza schuin aan de overkant, de plek waar hij vijf jaar werkte in de Replay­winkel. “Ik ben niet heel filosofisch, maar dit is mooi toch?”

Elf jaar geleden sprong Philibert, die opgroeide in Heemskerk, met Filling Pieces in het gat tussen peperdure designersneakers en ‘gewone’ sportieve exemplaren. Inmiddels liggen zijn schoenen wereldwijd in zo’n tweehonderd winkels en is er ook een luxe ready to wear-collectie.

Als zoon van redelijk strenge Surinaamse ouders mocht hij vroeger zelf geen trainingspakken dragen. “Volgens mij was dat omdat mijn moeder die look associeerde met gabbers en zo. Ik kreeg Timberlandschoenen. Dat was toen even afzien, maar laatst heb ik ze zelf weer gekocht. Nostalgie.”

Bescheiden

Wat hij ook van huis uit heeft meegekregen, zegt hij, is bescheiden zijn, niet opscheppen, en liefdevol naar anderen zijn. Bij zijn huis aan de rand van het centrum heeft hij een kleine tuin mét barbecue, die hij echter zelden gebruikt. “Doordat er een grote boom staat waar van alles ­uitvalt, moet ik de barbecue dicht bij de gevel zetten. Ik voel me bezwaard als mijn boven­buren dan in de rook zitten.”

Op zijn zeventiende ging Philibert samenwonen met zijn jeugdliefde, de Armeense Inessa Melkonjan, inmiddels zijn verloofde. “We zouden in juni trouwen, maar hebben het door corona een jaar moeten uitstellen.” Melkonjan is jurist en bij Filling Pieces verantwoordelijk voor de juridische tak van het bedrijf. “We worden veel gekopieerd, soms echt een-op-een. We hebben meerdere keren geschikt, maar twee zaken hebben we doorgezet en gewonnen.”

De lockdown heeft Philibert en zijn zakenpartner Boris Hilberdink (‘we zijn yin en yang’) wakker geschud. “Heel verfrissend, moet ik zeggen. Zo waren we te gefocust op wholesale, verkoop aan winkels. In februari leverden we de zomercollectie uit, half maart gingen de deuren dicht van bijna al onze retailers, die uitstel van betaling wilden. Alles bevroor, terwijl wij natuurlijk wel de fabrieken moesten betalen. Warenhuizen Neiman Marcus en Barneys gingen failliet. Alleen al bij de laatste stond een bedrag open met vijf nullen. Dat geld en onze spullen krijgen we nooit meer terug. Dat onze webshop bleef doordraaien heeft ons gered. Eén ding willen we niet meer: zo afhankelijk zijn van de groothandel.”

Eigen winkels

Daarom opent Filling Pieces nu eigen winkels. “Ik geloof in de fysieke kant van spullen kopen, dingen aanraken, de geur ruiken, een playlist horen. Door een mooie retailervaring kunnen mensen fan van het merk worden. Toch blijft de webwinkel wel de belangrijkste inkomstenbron.”

Met veel creativiteit en weinig budget pakte hij samen met artdirector Daniele Misso het interieur van de winkel aan. De bekende Mendokastenwand bleef, hij gaat er ook boeken verkopen die bij de Filling Piecesfamilie passen.

Dat familiegevoel is diepgeworteld in het bedrijf: in de collectie zit een T-shirt met een foto van het hele team. “Ik wil het bedrijf zo min mogelijk corporate maken en het familiegevoel behouden. Dat neemt natuurlijk niet weg dat we heel ambitieus zijn. Familie is voor mij niet aan bloed gerelateerd, we zijn broeders vanwege gemeenschappelijke doelen en dezelfde kijk op zaken. In een goede familie moet je kunnen zijn wie je bent, ongeacht seksuele geaardheid, etnische achtergrond of religie. Ik geloof erg in united by diversity, verschillende mensen die samenkomen en elkaar versterken.”

Voor de playlist voor in de winkels wil het merk samenwerken met like-minded spirits. Hij noemt artiesten Rimon, Sevdaliza, Yung Nnelg, de jongens van Smib, en dj Jarreau Vandal. “Ik hoop dat de flagshipstore een plek wordt voor onze community, die de stad hopelijk gaat energizen. Met paneldicussies over muziekmanagement, kunst en ondernemerschap, en workshops shoe design. Ook komt er een pop-upruimte, creatief in te vullen door vrienden, én een Filling Pieces Juicebar.”

Eind van het jaar verhuist het team van 45 mensen van het kantoor van 700 vierkante meter aan de Herengracht naar een ruimte boven de flagshipstore. Het werd veel te groot, zeker nu een deel van het team heeft aangegeven vaker thuis te willen werken.

Vorig jaar had Philibert nog grootse plannen om Amerika te veroveren – hij wilde zelfs in New York gaan wonen – maar die staan voorlopig in de ijskast. “Ik geloof nog steeds dat het merk veel potentie heeft. Vorige week nog postte LeBron James, de grootste NBA-speler van dit moment, een foto van zichzelf met een van onze shirts, wijd open met vol zicht op zijn sixpack en afgetrainde lichaam. Een hele toffe foto, met iets te veel show off. Meerdere spelers, onder wie ook Dwyane Wade, staken er de draak mee en plaatsten een foto van zichzelf op sociale media, met shirt open naast die foto van LeBron. De grap haalde zelfs de nationale televisie. Telkens ons shirt mooi in beeld. Dus ja, er is zeker potentie. Maar mijn kijk op de States is door de huidige president en alle misstanden daar ook wel veranderd. Hoe ouder ik word, des te meer ik besef hoe bijzonder Amsterdam is en hoe goed we het hier hebben.”

Internationaal modemerk

De eerste twee modecollecties maakte hij met Danielle Cathari, inmiddels heeft hij Dieylane Cisse weten te strikken. “Hij is één van mijn beste vrienden, een Senegalees die in Frankrijk woont en ook lang voor Saint Laurent heeft gewerkt. Met zijn komst en de samenwerking met kunstenaar Daniel Arsham veranderde de vibe en onze focus: een internationaal modemerk worden.”

Luxury streetwear noemt hij de collectie die grotendeels uniseks is. “Bepaalde cuts en looks hebben wel te maken met streetwear, en er zal altijd wel een tracksuit, hoodie of leren sportlook in zitten, maar altijd van kwaliteitsmateralen en met een vernieuwend silhouet. Ook moet de collectie de merkwaarden uitdragen. De wintercollectie gaat over je vrienden steunen om samen beter te worden.”

“Formal wear wordt weer populair, vandaar dat we zijn ingesprongen op de dress shoemarkt, maar wel op een Filling Piecesmanier. Van buiten classy, van binnen comfortabel gevoerd met sportmesh of zacht chenille, superlicht, voelt aan als een sneaker. Ik draag tegenwoordig zelf ook vaker pakken,” zegt Philibert. “Laatst heb ik nog een Diorcolbertje gekocht, supervet afgeprijsd hoor, daarom kon ik hem niet laten liggen.”

Van zijn kledingkast moeten we echter niet te veel verwachten, zegt hij. “Ik ben best een simpele jongen. Ik investeer graag in tops van vrienden die focussen op positieve verandering, zoals Daily Paper, Olaf Hussein en Patta. Ik draag maar vier verschillende broeken – daar worden geregeld grappen over gemaakt. Ik heb ook al een paar jaar dezelfde winterjas van Uniqlo.”

Nieuw in de collectie zijn zonnebrillen, sokken en het eerste sample van een handtas is net binnen. In oktober komt er een documentaire uit, gemaakt in samenwerking met Vice, geregisseerd door Joey Boink. “Geen commerciële boodschap, maar bedoeld om te inspireren. Ik wil dat mensen ernaar kijken en denken: dat kan ik ook. De menselijke connectie, mán wat heb ik die gemist de afgelopen maanden.”

En weg is hij. De plicht roept. Later die dag worden de foto’s voor de campagne voor volgend jaar winter geschoten, maar het vrouwelijke model blijkt zojuist positief getest te zijn op Covid-19. Philibert en zijn team hebben nog precies drie uur om een geschikt model te vinden.

Duurzaamheid

Een deel van de collectie van Filling Pieces wordt gemaakt door Syrische en Irakese kleermakers van Makers Unite in de Bijlmer. Guillaume Philibert vindt het belangrijk om de duurzaamheid van het merk aan te pakken. De schoen Court 683 is de nieuwe duurzame versie van de low court, de meest populaire schoen waarvan jaarlijks zo’n dertigduizend paar worden verkocht. “We hebben vegan leer getest, maar het ruikt niet zo lekker als leer, voelt niet zo luxe aan en veroudert ook niet zo mooi. Dus hebben we toch gekozen voor leer, maar dan van een duurzame Nederlandse boer, wiens koeien een goed leven leiden.” Het leer wordt met minder of geen chemicaliën gelooid. De rubberzolen zijn vervangen door Sugarcane EVA, een lichte foamsoort, gemaakt van suikerriet, de leren voering is vervangen door gerecycled mesh, veters zijn van organische katoen. Het doel is uiteindelijk alle schoenen duurzaam te maken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden