Trytone: Festival van musici die hun genre permanent aanpassen

Jonge improviserende musici van weleer vieren het twintigjarig bestaan van hun Trytone Festival. Ze spelen wat avontuurlijke jazz wordt genoemd. Binnen de groep een term die ter discussie staat, zegt oprichter Tobias Klein.

Tobias Klein: 'Ik weet ook niet hoe we onze muziek moeten noemen.’Beeld Oliver Kern

Voor wie houdt van avontuurlijke jazz, geïmproviseerde muziek, of geef het beestje een naam, is er het Trytone Festival. Dat wordt vanaf morgen in het Bimhuis, Splendor en De Ruimte voor de twintigste keer gehouden, een feest vol improvisatie.

“We vieren het twintigjarig bestaan van Trytone,” zegt grondlegger Tobias Klein, zelf rietblazer. “We studeerden aan het Conservatorium van Amsterdam en toen we de echte wereld in wilden gaan, merkten we dat onze esthetiek, onze kijk op de dingen, overal tussenin viel. We hoorden niet bij de scene van Willem Breuker en van het ICP, de echte Amsterdamse school van improvisatoren, niet bij de puur gecomponeerde wereld, en ook niet bij de nieuwe mainstream van Michiel Borstlap, Benjamin Herman en Eric Vloeimans.”

Esthetiek

Het besluit viel om een nieuw verbond te maken. “Dat werd Trytone. We hadden twee speerpunten. Platen uitbrengen, dus we werden een label, en optreden. Dat deden we regelmatig in Zaal 100. Daar organiseerden we zelf elke maand avonden met meerdere bands, van 1998 tot 2012. Daar kwam ook het festival uit voort, waar we ook buitenlandse acts voor uitnodigden, die op leuke plekken als Paradiso en het oude Bimhuis, of zelfs buiten Amsterdam, in Paradox in Tilburg konden spelen.”

Tobias Klein moet even nadenken als de lastigste vraag wordt gesteld: hoe zou je de esthetiek van Trytone omschrijven? “Daar houden we ons nog steeds mee bezig,” zegt hij lachend. “Op de folder van het komende festival staat ‘avontuurlijke jazz’, maar daarna ontstond meteen discussie of je wat we doen wel jazz kunt noemen. Ik weet het antwoord ook niet.”

“Er wordt geïmproviseerd, er is een ritmische vitaliteit die misschien niet meteen tot dansen aanzet, er is soms plaats voor abstracte geluidskunst en de muziek is verrassend, aanstekelijk en communicatief. Ze refereert nog het meest aan wat in de jaren negentig in New York Down Town heette - de muziek van John Zorn, Bill Frisell en geestverwanten, met de late Ornette Coleman als een belangrijke voorloper.”

Met een catalogus van inmiddels zeventig cd’s zou je ook gewoon van Trytonemuziek kunnen spreken.

Inspirerende blazer

Het festival brengt morgen in het Bimhuis de opwindende groep Spinifex, waarin Klein altsax speelt, en het trio van gitarist Guillermo Celano, drummer Marcos Baggiani en saxofonist Joachim Badenhorst. Klein noemt hem ‘een van de inspirerendste blazers van dit moment’. Interessant wordt ook zaterdag in Splendor het project Linden van zangeres Kristina Fuchs, die improviseert rond oude Nederlandse volksliederen, geïnspireerd op het radioprogramma Onder de groene linden. Het Ava Trio speelt volksmuziek uit een verzonnen land door rituele klanken te mengen met avant-garde.

Klein wijst nog op de virtuoze Russische pianist Simon Nabatov en de Turkse klarinettist Oguz Büyükberber, morgen in Splendor, waar ook Ab Baars, Ig Henneman en Boi Akih een gelegenheidskwartet vormen. Op de derde avond in Amsterdam-Noord spelen alle musici in De Ruimte een grote collectieve vrije improvisatie. “Dan componeer je ter plekke. En we zijn er zo bedreven in dat het klinkt als een compositie.”

Trytone Festival, op 18, 19 en 20/1 in Bimhuis, Splendor en De Ruimte.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden