Tricky hekelt hedendaagse popartiesten

De Britse triphop artiest Adrian Thaws, beter bekend als Tricky, brengt alweer zijn tiende album False Idols uit. Op zijn nieuwe plaat haalt Tricky hard uit naar de hedendaagse obsessie met geld en roem die de muziekindustrie parten speelt. "Roem moet alleen worden gebruikt voor iets positiefs, niet simpelweg om iemands ego te strelen. Dan is er geen plaats voor."

Onder de naam 'Tricky Kid' levert de uit Bristol afkomstige Thaws in 1991 een bijdrage aan de hoog gewaardeerde debuutplaat Blue Lines van trip hop groep Massive Attack. Ook met zijn eigen debuut Maxinequaye scoort Tricky in 1995 erg goed. De plaat komt op de derde plek in de hitlijsten en wordt door tijdschrift NME uitgeroepen tot beste album van het jaar.

Volgens Thaws heeft de popmuziek de laatste jaren flink aan inhoud moeten inleveren. "Muziek had altijd een politiek element. Tegenwoordig al zijn artiesten al tevreden met rijk en beroemd zijn. Als je de radio of tv aanzet hoor je de grootste namen nooit wat zeggen. Misschien durven ze niet omdat het hun carrière kapot kan maken," zegt Tricky.

Tricky wijst op media conglomeraties als Time Warner en Walt Disney als één van de redenen dat winst maken de overhand heeft in de muziekindustrie. "Als je het niet eens bent met deze organisaties en de status quo zul je nooit miljoenen albums verkopen," vertelt Tricky. "Ze willen niet dat iemand wordt gezien als messias van het volk, zoals John Lennon en Bob Marley dat lukte, dus schuiven ze een vals idool naar voren om de massa mee in toom te houden."

Tricky heeft zich zelf ook schuldig gemaakt aan het verheerlijken van zijn bekendheid, maar die tijd ligt nu achter hem. "Het heeft een tijd geduurd, maar ik ben me gaan realiseren dat de muziek veel groter is dan ik. Het draait niet om mij. Mensen over de hele wereld vertellen me dat mijn muziek hen door een moeilijke periode in hun leven heeft geholpen. Platen verkopen en geld verdienen zijn dan niet meer belangrijk." (FaceCulture)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden