Tranen voor niets in 'Medea'

Theater en actualiteit hebben een bizar huwelijk. Breng je een toneelstuk waarin aan het eind twee kinderen worden vermoord, dan is dat al lastig genoeg. Ook al is dat het 2500 jaar oude stuk Medea en is dat dit jaar al vijf keer gespeeld, dan nog is het ernstig als twee dagen voor de première een gek in Dendermonde met een mes op weerloze baby's inhakt. Dan schiet theater tekort.

In Groningen, bij de première van Medea in de uitvoering die actrice Malou Gorter eraan geeft, was dat bizarre huwelijk tussen kunst en werkelijkheid prominent aanwezig. Regisseuse Ola Mafaalani giet het stuk in een bizarre vorm, door bijvoorbeeld het Achtuurjournaal op te voeren in de persoon van Noraly Beyer (62), die onlangs haar positie als nieuwslezer opgaf voor een toneelcarrière.

Mafaalani, de nieuwe baas van het Noord Nederlands Toneel, mag zich de koningin van de Nederlandse theatersoul noemen, zoals haar echtgenoot de koning is van de theaterpunk. Deze Ko van den Bosch, oud-voorman van het opgeheven Alex d'Electrique, schreef een woedende tekst uit de diverse vertalingen van het oeroude stuk. Mafaalani gooide vervolgens alles in de strijd: een boze flamencodanser, een kwezel die het Groningse volkslied zingt en een eerbetoon aan haar voorganger, Koos Terpstra.

Het stuk opent als onvervalst cabaret, maar er spelen echte kinderen mee. En er wordt tamelijk echt gehuild, omdat zowel regisseur als hoofdrolspeelster hun eigen moederschap vol in de strijd gooien.

Deze voorstelling stelt de vraag: Hoe kunnen wij kindermoord voorkomen? Terwijl het oerstuk vertelt dat kindermoord onvermijdelijk is. Dat levert een geweldig conflict op, waar men ondanks alle emotionele inzet niet uitkomt.

Deze Medea eindigt in tranen, maar die tranen voelen niet goed. Ja, kindermoord is verschrikkelijk, maar wat hebben we geleerd van die twee uur theater? Minder dan we zouden kunnen leren van de Griekse schrijver Euripides, die zich niet met de actualiteit bezig hield, en daardoor zijn theater eigenlijk onontkoombaarder maakte. (WIJBRAND SCHAAP)

Medea door het Noord Nederlands Toneel. Regie: Ola Mafalaani. Met Malou Gorter, Noraly Beyer. Gezien: 24/1. Tournee. Van 24 tot 29 mrt in SSB Amsterdam.

Noraly Beyer houdt een weblog bij van de repetities.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden