Topjaar voor bioscopen: 14 procent meer bezoek

De Nederlandse bioscoopsector heeft een geweldige eerste helft van het jaar achter de rug. In de eerste zes maanden van 2015 trokken de theaters 14 procent meer bezoekers dan in dezelfde periode over 2014. Dat heeft de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF) vandaag bekendgemaakt.

Michiel de Ruyter was een van de grote bioscoophits van dit jaar tot nu toe. Beeld anp

De eerste zes maanden kenden opvallend veel grote bioscoophits, zoals Fast & Furious 7, Jurassic World, Gooische Vrouwen 2, Fifty Shades of Grey en Michiel de Ruyter. De komst van een aantal nieuwe, moderne bioscoopcomplexen heeft de verdere groei van het aantal bezoekers ook mogelijk gemaakt, stelt de NVF.

De verwachting is dat het aantal bezoekers in de tweede helft van het jaar nog verder gaat toenemen, dankzij gegarandeerde hits als de nieuwe Pixar-film Inside Out, The Hunger Games Mockingjay Part II, het nieuwe 007-deel Spectre en de zevende Star Wars-film The Force Awakens.

Qua Nederlandse titels lijkt Natuur in de Delta, het vervolg op megahit De Nieuwe Wildernis de beste kaarten te hebben om zich ook als publieksmagneet te ontpoppen. In 2014 verkochten de Nederlandse bioscopen in totaal 30,8 miljoen kaartjes, bijna hetzelfde aantal als het jaar daarvoor.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden