Recensie

Top of the Lake: China Girl toont duistere kanten van Australië

Vier jaar na het veelgeprezen eerste seizoen van Top Of The Lake is er nu een nieuwe reeks van het sombere detectivedrama, China Girl.

Seizoen 2 van Top Of The Lake begint met een blik in een bordeel waar veel Aziatische meisjes werken.Beeld Sally Bongers

Het gaat niet goed met Robin Griffin (Elisabeth Moss). De briljante rechercheur uit het eerste seizoen van Top Of The Lake worstelt nog steeds met de nasleep van haar vorige zaak: het oprollen van een pedofielennetwerk in Nieuw-Zeeland dat zich uitstrekte tot het politieapparaat. Dat ze daarbij een corrupte hoofdinspecteur neerschoot, wordt haar nog steeds nagedragen.

Ook Robins liefdesleven is een puinhoop sinds haar huwelijk op de dag zelf op pijnlijke wijze werd afgeblazen. Om het nog troostelozer te maken logeert ze in het morsige huis van haar broer, die haar weinig subtiel laat weten dat deze logeerpartij wat hem betreft zijn beste tijd heeft gehad.

Nee, Robin, die ook nog tobt met een jeugdtrauma, moet nodig weer aan het werk: "Ik wil weer aan de slag, ik ben hier goed in. En ik geef nooit op," zegt ze tegen haar superieur.

Maar ook bij de politie in Sydney viert seksisme hoogtij en wordt de frêle Griffin niet serieus genomen. Alleen door de boomlange Miranda Hilmarson (Gwendoline Christie, bekend uit Game of Thrones), die verklaart 'een fan' van Griffin te zijn en wier belangstelling stalkerachtige trekjes vertoont.

Uiteraard moet Griffin juist met deze Hilmarson aan de slag wanneer er op het Australische strand een koffer wordt gevonden met een dode Aziatische vrouw, de 'China girl' uit de ondertitel van het tweede seizoen.

Gesjeesde docent
De kijker heeft aan het begin van de eerste aflevering al gezien dat dit Aziatische meisje onder de naam Cinnamon als prostituee werkte in een bordeel waar ook een gesjeesde Duitse docent woont met zijn minderjarige vriendin Mary.

Deze Mary is ooit geadopteerd door Julia (Nicole Kidman) en Pyke (Ewen Leslie). Wie de biologische moeder van de opstandige Mary is, wordt niet meteen onthuld, maar het laat zich raden.

In Top Of The Lake: China Girl knoopt Jane Campion als scenarioschrijver en regisseur de schijnbaar losse eindjes tegen het eind van de eerste aflevering behendig aan elkaar.

Campion, die Kidman eerder regisseerde in The Portrait Of A Lady (1996), schreef en regisseerde ook de eerste serie. Opnieuw is Down Under - toen Nieuw-Zeeland, nu Australië - geen zonnig vakantieland maar een deprimerende locatie waar vrouwen anno 2017 nog steeds tweederangsburgers zijn.

Typerend is een scène waarin een groepje puisterige mannelijke computernerds in een lunchcafé zonder gêne de prostituees - onder wie, heel toevallig, Cinnamon - bespreken die ze onlangs hebben bezocht, alsof ze het over nieuwe games hebben. Geen wonder dat Julia in deze vrouwonvriendelijke omgeving na jaren huwelijk overtuigd lesbienne is geworden.

Scandinavische tegenhangers
Seizoen 2 van Top of the lake, dat in première ging op het filmfestival van Cannes, is net zo duister en deprimerend als zijn Scandinavische tegenhangers (The Killing, The Bridge).

Qua sfeer zit het dus wel goed, een minpunt is hooguit dat de lijntjes wel erg makkelijk bij elkaar komen, doordat het toeval een handje wordt geholpen. Maar de kwetsbare vertolking van Elisabeth Moss, die een Golden Globe voor haar rol in de eerste serie won, maakt dat meer dan goed.

Top Of The Lake: China Girl, vanaf vanavond wekelijks op NPO 2, 22.40 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden