Plus Dans

Toonflarden vliegen langs als drones

Komponist György Ligeti. Beeld ullstein bild via Getty Images

De piano-etudes van György Ligeti hebben veel weg van een choreo­grafie. Met de ogen halfdicht luisterend zie je vingers voor je, die alle uithoeken van het klavier opzoeken, terwijl je de hamers fysiek tegen de snaren voelt stuiteren. De zes dansers in Krisztina de Châtels klassieker Pulse (2007) houden de voortstuwende beweging uit Ligeti’s muziek stevig vast – zelfs wanneer de piano af en toe verstomt. Met tollende en vallende bewegingen zoeken vier mannen en twee vrouwen vooral de diagonale lijnen op, in een spannende afwisseling van groepswerk, duetten en solo’s.

Mannenduet

Zo’n zelfde puls is lastiger te vinden in Thirteen Images from the Dark Land (2017). Met strijkinstrumenten, gestemde waterglazen en slagwerk creëren de musici van Ensemble 88 een onaards klanklandschap, voor­geschreven door de Amerikaanse avant-gardist George Crumb.

De als een legertje drones langsvliegende toonflarden worden door de gespierde dansers Ivan Montis en Pedro Ricardo Henry beantwoord met een krachtig mannenduet, vol verstrengelingen en gerol over de vloer. Knap gemusiceerd en mooi gedanst, maar een dwingende band tussen beeld, beweging en geluid laat zich moeilijk aanwijzen.

Tegenover de twee werken van de 75-jarige meester De Châtel zet nieuwkomer Audrey Apers (1991) haar totaal anders getoonzette premièrestuk Labour of Love. Aanvankelijk ingeperkt door een wit vierkant, rechts op het toneel, gooit de dansende choreografe haar hele lijf in de strijd. Aan de andere kant van het podium bouwt Jan Deboom (bekend geworden als danser bij Ann Van den Broek) met net zoveel energie een muur van geluid, met een tafel vol electronica.

Musicus en danseres zwepen elkaar op naar een climax, waarbij een microfoon verandert in een slagwerk­instrument. Boem-boem, boem-boem, dreunt door de speakers. Na het verstommen van die hartslag gaan Apers en Deboom helaas nog minuten door, terwijl de choreografisch muzikale koek wel op is.

Dans

[Im]Pulse
Door Sally Dansgezelschap Maastricht
Gezien 25/9, Den Haag (try-out)
Te zien 30/9, ITA

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden