Plus

Tommy Hilfiger: Allejezus druk, maar tot in detail bij de les

Modeontwerper Tommy Hilfiger is zo'n vier keer per jaar in Amsterdam. Dit keer om Thanksgiving te vieren met het personeel van het Europese hoofdkantoor in de Houthavens. En uiteraard voor nog honderd andere dingen; Hilfiger zit zelden stil.

Tommy Hilfiger verkocht zijn imperium in 2006 voor 1,6 miljard dollar Beeld Marc Driessen

Voorafgaand aan het gesprek poseert Tommy Hilfiger (66) in het penthouse van het Conservatorium Hotel voor de fotograaf. Niet dat hij dat graag doet, maar het hoort nu eenmaal bij de job. Hij heeft het al duizenden keren gedaan, hoewel hij er natuurlijk niet mooier op wordt, grapt hij. "Latertjes, jetlags en laten we de leeftijd niet vergeten."

Na de laatste klik van de analoge camera springt de Amerikaan op. Zichtbaar opgelucht loopt hij naar de zitkamer, klaar voor vragen, geen tijd te verliezen. "Tommy gaat snel," zegt de Nederlandse Abdel El Hamri, al jaren zijn rechterhand in marketing en communicatie.

Dat is geen woord te veel gezegd. Hilfigers driedaagse bezoek aan Amsterdam zit bomvol gepland, hij heeft er vanochtend al een work-out, interview én fotosessie op zitten. Tussendoor dook hij snel de P.C. Hooftstraat in om te zien wat andere winkels 'aan het doen zijn'. Is hij onder de indruk van iemand? "Zeker, Oger doet het heel goed."

Katholiek gezin
Straks wachten hem diverse vergaderingen en designmeetings, en uiteraard het Thanks­givingdiner, een jaarlijkse traditie van het bedrijf. Tien minuten niets doen is zonde in de ogen van Tommy Hilfiger. De komende week? "Volledig volgeboekt, elke dag, sinds eeuwig."

Toen ik vier jaar geleden te gast was in zijn penthouse op de achttiende verdieping van The Plaza Hotel in New York - fantastisch uitzicht over Central Park, het staat te koop voor een slordige vijftig miljoen dollar - vertelde zijn vrouw, ex-model Dee Ocleppo, dat ze tijdens hun eerste dates dacht dat Tommy peppillen slikte. Het bleken echter pepermuntjes te zijn.

Die heerlijke energie en dat enthousiasme heeft de sympathieke ontwerper van nature. Nadat hij zijn bedrijf in 2006 voor 1,6 miljard dollar had verkocht aan investeringsmaatschappij Apax Partners, dacht hij er niet aan om te gaan rentenieren. Hij bleef aan als hoofdontwerper. Inmiddels is het bedrijf in handen van Phillips-Van Heusen (PVH), tevens eigenaar van Calvin Klein, en noemt Hilfiger zichzelf liever 'de visionair' van het merk. "Ik beschik over een fantastisch team dat mijn ideeën groots uitwerkt."

De helft van het jaar is hij op reis voor interviews, zakelijke en creatieve bijeenkomsten, events en shows. In het vliegtuig doodt hij momenteel de tijd met de biografie over David Bowie, die hij persoonlijk kende. Maar als de wifi werkt, zit hij continu op sociale media. En hij vond er, hoog in de lucht, tijd voor een boek - geschreven met coauteur Peter Knobler, vorig jaar november uitgekomen - waarin hij vertelt hoe hij het als tweede in een katholiek gezin met negen kinderen tot multimiljonair schopte.

'Ik ben fan van see now, buy now. Via livestreams kan de show een groter publiek bereiken' Beeld ANP

Met de toekomst van het preppy Amerikaanse merk zit het volgens Hilfiger wel snor. Er zijn diverse lijnen - Tommy Hilfiger, Tommy Jeans, Hilfiger Collection, Hilfiger Tailored en TommyXGigi - geuren, horloges, brillen en een homecollectie. Hij is vol lof over de 'fantastische visie' van de Zwitserse directeur Daniel Grieder.

In totaal werd er vorig jaar voor 3,5 miljard dollar aan spullen verkocht, 140 miljoen meer (4 procent) dan in 2015. De toekomst zal vooral zeer technologie gedreven zijn, zegt hij. "Ik ben fan van see now, buy now. Via livestreams kan de show een groter publiek bereiken, wat het getoonde dan ook meteen kan kopen."

Tijdens zijn meest recente show zaten coureur Lewis Hamilton en voetballer Neymar op de eerste rij. "Ach, sporters, voetballers en Hollywoodmensen zijn dol op de modewereld. Mijn shows zijn echt events, een soort popconcerten. Ze willen er graag onderdeel van zijn."

Hirst in de logeerkamer
Dat maakt Hilfiger zelf tot een popster. Is hij ­ijdel? "Dat heb ik al jaren geleden opgegeven, het is wat het is." Maar hij ziet er altijd zeer gesoigneerd uit, vandaag in driedelig purechocoladekleurig corduroy, op maat gemaakt in Italië, met bruine leren Britse John Lobbschoenen. Zijn bril, met donkerbruin schildpadmotief, kocht hij bij Stoffels, een piepklein winkeltje in Zürich gespecialiseerd in unieke monturen. Tip van Daniel Grieder.

Naast speuren naar unieke winkeltjes is hij dol op kunst. Warhols Elizabeth Taylor en Grace Kelly hangen thuis in New York in de woon­kamer, Superman van Domingo Zapata (Hilfiger verloor de biedingsstrijd van The New York Knicksspeler Carmelo Anthony, waarna Zapata een nieuwe Superman voor hem maakte) boven in de gang.

Warhols Mickey Mouse (Diamond dust) hangt in de speelkamer van zoon Sebastian (8). De logeerkamer heeft een Damien Hirst aan de muur. Kerstcadeautje van Mick Jagger. Eternal life van Hirst stond lang in de opslag omdat het na aankoop niet in de lift paste.

Recent nog spannende ontwikkelingen in zijn verzameling? "Jazeker, mijn laatste aanschaf is een beeld van Keith Haring en ik heb net een aantal Basquiats verkocht." Om ruimte te maken voor Van Goghs Laboureur dans un champ misschien? Twee weken geleden verkocht bij Christie's in New York. "Haha, ik heb erover gelezen. Voor 81,3 miljoen dollar aan een anonieme bieder verkocht, right? Waarschijnlijk een Chinees."

En dan springt de ontwerper op, hij kijkt op zijn horloge en naar zijn pr-man. What's next? Maar niet voordat hij me heeft gecomplimenteerd met mijn schoenen. "Stella McCartney, toch?" Kortom, allejezus druk, maar tot in detail bij de les.

Fiona Hering is modejournalist bij Vogue Nederland en RTL Boulevard. Wekelijks deelt ze haar visie op mode.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden