Plus Theaterrecensie

Tom Lanoye laat toneelspelers tieren over het acteursbestaan

Beeld Lex de Meester

George en Martha uit Albee’s Who’s Afraid of Virginia Woolf bewonen nog regelmatig de podia, de toneelklassieker uit 1962 is ook een van de favorieten van schrijver/dichter Tom Lanoye. Toen hij gevraagd werd om voor acteursechtpaar Els Dottermans en Han Kerckhoffs een stuk te schrijven, werd het vittende stel uit Virgina Woolf zijn inspiratie, maar hij verplaatste de handeling van een universiteitswoning naar het toneeltje van een provincietheater, wat het stuk een bijzondere extra lading geeft.

Lanoye laat zijn personages tieren over het acteursbestaan, waardoor zijn acteurs soms lijken samen te vallen met hun rol – Dottermans en Kerckhoffs lopen tenslotte ook al een tijdje mee. Alleen die schijn al maakt Wie is bang tot een bijzonder stuk, Lanoyes vijfentwintigste toneeltekst. En hij is op dreef.

Jo (Kerckhoffs) en Elise (Dottermans) zijn een acterend stel op leeftijd, al jaren sappelend om de broek op te houden, met een afgunstig oog naar het gesubsidieerde toneel. Ze hebben de allerlaatste voorstelling van een ‘afgelebberd klotestuk’ (Denise) tot een einde gebracht als Wie is bang begint. Een slap applausje is hun deel, het grote afschminken kan beginnen.

Het grote bekvechten trouwens ook. Daarbij krijgen ze assistentie: twee ‘jonge beloftevolle, goed opgeleide acteurs met een iets andere afkomst dan jij of ik’ – aldus Jo – komen op sollicitatie, want Jo heeft een subsidiepotje aangeboord. Die twee, Sibel (Dilan Yurdakul) en Soufian (Tarikh Janssen) nemen hun eigen geschiedenissen en opvattingen over toneel mee. Het levert boeiende clashes op, al moet gezegd dat Lanoye zijn jongere acteurs minder munitie meegeeft dan de twee oudgedienden.

Janssen en Yurdakul weren zich in de mooie muzikale regie van Koen de Sutter evenwel kranig. “Toneel is dood,” roept Jo ons op een gegeven moment provocerend toe. Hij gelooft het zelf niet. Wij ook niet. Wie is bang bewijst dik twee uur het tegendeel.

Toneel

Wie is bang

Door Theaterproductiehuis Zeelandia en NTGent