PlusGalerie

Tolkien meets Magritte in een 3D-printer bij Kévin Bray

Toen vanaf de jaren negentig oude lp’s opnieuw werden uitgebracht als cd, gebeurde dat vaak met de oorspronkelijke hoes, maar dan op kleiner formaat. Iconisch art work veranderde zo in onooglijke postzegels. Het liet zich niet ongestraft omzetten naar een ander medium.

Kévin Bray maakt met acrylverf een digitale print. Beeld Kevin Bray / Stigter van Doesburg

Hetzelfde gebeurde bij de ontdekking van internet door de beeldende kunst enkele jaren later. Velen dachten een extra projectiescherm of canvas te vinden, maar vertaling één-op-één van analoog werk leidde tot slappe aftreksels. Bij een echte kruisbestuiving tussen oude en nieuwe media vindt een niet te voorspellen mutatie plaats die de weg wijst naar innovatie. Dat levert iets op in het digitale domein, maar met een sprong terug naar de materiële wereld ook nieuwe vormen van fotografie, beeldhouw- en schilderkunst.

Kévin Bray begrijpt dat als geen ander. De jonge Fransman viel al op tijdens zijn periode aan de Rijksakademie (2018-2019) en het werk dat hij begin dit jaar op Art Rotterdam toonde behoorde tot het beste van de beurs. Collages van even rare als verleidelijke computerbeelden hingen in lagen aan de wand, als een gematerialiseerde en licht beduimelde versie van Windows. Of als een hedendaags antwoord op de ‘décollages’ die Mimmo Rotello maakte in de jaren vijftig, deels opengescheurde affiches die een doorkijkje geven op de laag eronder.

Enorme dijbenen

Het is tekenend voor Bray’s steile ontwikkelingscurve dat hij een half jaar later alweer een grote stap verder is. Enerzijds is zijn werk fysiek platter geworden. Met acrylverf gemaakte digitale prints zijn gevuld met geil glimmende monstruositeiten, dingen die wezens zijn maar ook gestapelde vormen. Ze lijken gemaakt van gelei en kiezelsteen. Soms doen ze denken aan de cartooneske schilderijen van Philip Guston. Ook Bruce Naumans neon van copulerende figuren is te herkennen, maar Brays Daisy chain lost op in een amorfe brij.

De expositie Don’t Forgive/Get, Them bevat ook sculpturaal werk. Een lopende man met enorme dijbenen, een figuur met een slurfneus, een aap met een tong als Kisszanger Gene Simmons. Sciencefiction versmelt hier met surrealisme: Tolkien meets Magritte in een 3D-printer. De beelden worden gecombineerd met een film die lijkt te beginnen als een roadmovie in de woestijn maar gaandeweg steeds meer gaat over decor, theatraliteit en de conventies van het medium film, en die ingrediënten allemaal in elkaar laat overlopen.

Bray heeft een deur geopend waar toekomst en verleden zich tegelijkertijd en uit tegengestelde richtingen doorheenpersen. Dat levert fascinerende kunst op en honger naar meer.

Don’t Forgive/Get, Them
Kévin Bray
Waar Galerie Stigter Van Doesburg, Elandsstraat 90
Te zien t/m 10/10

Ook te zien

SALON/CRAFT

Vandaag, zaterdag en zondag vindt via Museum De Dageraad in Amsterdam-Zuid een presentatie plaats van werk van koppels van kunstenaars en ambachtslieden uit De Pijp. ‘Geen designbeurs voor vakbroeders noch een statische expositie in een museum, maar een route door de stad en daadwerkelijke inkijkjes in de studio’s en de ­creatieve processen,’ aldus de organisatie. Het doel is de ­urgentie voor het behoud van de economische diversiteit en ambachten in de Amsterdamse binnenstad te benadrukken. De wandeling is onder leiding van een gids, start bij De Dageraad en duurt ongeveer 1,5 uur.

Aanmelden via hetschip.nl.

A Fair Share of Utopia

‘Als je vandaag zou sterven en één generatie later terugkeert, in welke wereld zou je dan geboren willen worden, ongeacht waar of wie je bent?’ Dat is de vraag die aan de kunstenaars, schrijvers en muzikanten van A Fair Share of Utopia is gesteld en op welke basis zij nieuwe werken hebben gemaakt voor Nest in Den Haag en CBK Zuidoost. Er is ook een podcastserie, Wiaspora, ‘voor revolutionaire futuristen en decolonized minds’, waarin de lokale maatschappelijke impact van kunst, cultuur en activisme wordt besproken. 

De tentoonstelling is tot en met 21 november te zien in CBK Zuidoost, Anton de ­Komplein 120.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden