Plus PS

Tokyayo is lichtvoetige reisserie over Tokio

Rapper Pepijn Lanen (35) en kunstenaar Steven van Lummel (36) trokken naar Japan voor een driedelige reisserie over Tokio: Tokyayo. À la Jelle Brandt Corstius in Rusland? 'Ja, precies. Maar dan wél leuk.'

Steven van Lummel (rechts), naast Pepijn Lanen (links): 'De rolverdeling is top: het is Yayo's show, ik lift mee op zijn succes' Beeld Tokyayo

In beeld: schaars geklede meisjes in een Japanse stripclub.

Op de voice-over: de droge stem van Pepijn Lanen (Faberyayo). 'In Burlesque wordt alle seksuele frustratie van de Japanse salaryman voor een moment vergeten. Hun zware bestaan en kutleven dat wordt opgeslokt door absurd lange werkweken, waarin zestig uur eerder norm dan uitzondering is, even ontlast in een moment van puur hedonisme. Achter deze façade mag dan een wereld van eenzaamheid schuilen, hier kan dat voor één avondje worden vergeten. Tokyayo.'

Tokio-expert en geilneef
Met kunstenaar Steven van Lummel, die wordt voorgesteld als Tokio-expert en geilneef, maakte Lanen voor de digitale zender Viceland (te zien via Ziggo kanaal 26 en via Caiway kanaal 22) een lichtvoetige reisserie over Tokio, met thema's als seks en muziek. De twee hebben het Japanvirus volledig te pakken. Ze bezochten het land allebei meermaals.

Van Lummel exposeerde er als kunstenaar, bracht eens drie maanden door in het zuiden van het land, bezocht met de Amsterdamse nachtburgemeester Mirik Milan de Roppongi Art Night (museumnacht) van Tokio en ging mee naar een gig van de bevriende Amsterdamse dj Tom Trago.

Lanen ging in 2009 voor het eerst. "Ik wilde - nee: droomde van - een reis naar Japan. Op een gegeven moment was Parra (Piet Parra, bevriende kunstenaar, red.) daar ineens naartoe gegaan en hij zei: je kunt gewoon gaan, je moet gewoon een ticket boeken. Dat heb ik toen gedaan. Heel lang dacht ik: dat kan helemaal niet."

Hoge drempel
Van Lummel: "Japan lijkt een absurd hoge drempel te hebben. Duur, onhandig, de mensen spreken slecht ­Engels. Ergens klopt dat wel, maar het gebrek aan Engels wordt gecompenseerd door een bereidheid om je te helpen en je kunt er heel duur, maar ook voor een tientje eten."

"Sterker nog: dan zit je op een smal bankje ramen te slurpen in een zaakje waarvan je ziet dat het al vijftig jaar hetzelfde is en zetten ze een klein bakje met extra varkensvet voor je neer. Zalig." Lanen, niet zonder ironie: "Iedereen is welkom in het land van de rijzende zon. Wat ons betreft."

En dus zagen Lanen en Van Lummel wel iets in een reisserie. À la Jelle Brandt Corstius in Rusland? Lanen: "Ja, precies. Maar dan wél leuk. Sorry Jelle."

Geile polaroidfoto's
Wat de twee vooral niet wilden was een 3 op reis-achtig programma maken, waarin keurig alle trekpleisters worden aangestipt. Liever richten ze zich op subculturen in de stad. In de eerste aflevering zoeken Lanen en Van Lummel uit waarom jongeren in Japan relatief weinig seks hebben en daarbij een voorkeur hebben voor animatieporno ('Echte seks lusten we niet, alles wat eromheen zit zijn we dol op').

Het thema wordt ingeleid met wederom een voice-over: 'Is Japan oversekst? Of seksueel ­gefrustreerd? We lieten ons een beetje inlichten door ­erotisch fotograaf en allround geile beer Yone.'

Lanen: "We proberen de subculturen zo veel mogelijk vanuit een insidersperspectief te laten zien en minder van: wat is Tokio een leuke flipperkast met allemaal leuke lichtjes en wat doen al die Japanners lekker gek!"

Oprecht geïnteresseerd
Het lijkt de twee behoorlijk makkelijk af te gaan, al heeft zeker Van Lummel geen ervaring met televisie. "Je merkt wel dat er gradaties zijn," zegt Van Lummel. "Hoe het is, hoe het overkomt en hoe iemand het representeert: dat zijn drie totaal andere entiteiten. Uiteindelijk zie je wel dat wij oprecht geïnteresseerd zijn in Japan, denk ik. De rolverdeling is ook top: het is Yayo's show - hij is de A-statusster - ik lift mee op zijn succes en ondersteun hem." ­

Lanen: "Ik ben geen geroutineerde interviewer, maar het was interessant alles uit te vogelen. Je hebt de ingrediënten vaak wel in je hoofd - wat is de gedachte achter die vreselijk geile polaroidfoto's van Yone? - en de ene keer is de uitwerking beter dan de andere."

Steven van Lummel: 'Japan lijkt een absurd hoge drempel te hebben' Beeld Tokyayo

"Na afloop voelt zo'n item niet heel anders dan wanneer je uit de opnamehoek stapt als je een verse hebt opgenomen, of wanneer je op 'send' hebt gedrukt om je laatste Paroolcolumn in te sturen."

Andere steden
De serie was voor Lanen en Van Lummel aanleiding om snel terug te gaan naar Tokio. In november gaan ze ruim anderhalve week naar de stad om een plaat op te nemen en een boek te maken. "Het krijgt nu een follow-up," zegt Van Lummel. "Dat is tof."

"Met sommige mensen met wie we voor de serie hebben samengewerkt duiken we nu de studio in. Daarbij hebben Yayo en ik wel gemeen dat als we daar zijn ook meteen elke minuut eropuit willen. Na het draaien gingen we altijd nog naar een gek tentje rauwe kip eten en twee liter sake drinken. Ik kan me voorstellen dat dat zonder cameraploeg nog meer gaat gebeuren."

Als het aan Lanen en Van Lummel ligt, blijft het niet bij de ene serie over Tokio. Lanen: "Wie weet gaan we naar Honshu of Hokkaido. En misschien gooien we het wel over een heel andere boeg: São Paulo."

Van Lummel: "Het concept kan ook in andere steden. We kijken naar hoe mensen in kleine straatjes bezig zijn met hun ambacht. Ik heb zelf eens met een tachtigjarige blinde man in het zuiden van Japan staal zitten vouwen. Dat is te gek om te laten zien, zeker omdat die ambachten allemaal uitsterven. Wie weet gaan we daar wel heen om het allersickste staal te vouwen."

Lanen: "Ik krijg helemaal zin om staal te vouwen, nu."

Tokyayo is 5 oktober om 22.00 uur te zien op Viceland.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden