Toeloop op voedselbanken dankzij Froger

Voor het tv-programma 'Effe Geen Cent te Makken' leven René en Natasja Froger met hun kinderen een maand lang op bijstandsniveau. De familie probeert met deze serie aandacht te vragen voor de voedselbanken. Foto GPD/Emiel Muijderman

AMSTERDAM - Veel meer mensen dan normaal doen de laatste weken een beroep op de voedselbanken. De kredietcrisis? Nee, het René Froger-effect. De voedselbanken in Amsterdam krijgen op het ogenblik wekelijks tientallen nieuwe aanmeldingen, zegt Paul Scheerder, coördinator van de voedselbank in Amsterdam-Noord. Dat is opmerkelijk, want normaal gesproken blijft het aantal aanmeldingen beperkt tot één, hooguit twee per week.

Circa achthonderd Amsterdammers halen pakketten met levensmiddelen bij de voedselbank.

De toestroom is een landelijk fenomeen, zegt Clara Sies, directeur van Stichting Voedselbank Nederland. ''Wij horen dit in heel het land. In Rotterdam krijgen we normaal tien tot twaalf aanmeldingen per week. De afgelopen vier, vijf weken waren het er zestig tot zeventig.''

Effe geen cent te makken
Deze stroom aan nieuwe aanmeldingen is een gevolg van het televisieprogramma Effe geen cent te makken, waarin zanger René Froger, vrouw Natasja en de kinderen proberen rond te komen van zeshonderd euro per maand. De familie probeert met deze serie aandacht te vragen voor de voedselbanken.

''Kennelijk helpt dit programma heel veel mensen over de drempel,'' zegt Sies. ''Zij zien dat ze zich niet hoeven te schamen om een beroep op ons te doen. Het kan iedereen overkomen.''

Volgens Scheerder komt ongeveer de helft van de nieuwe aanmelders overigens niet in aanmerking voor hulp van de voedselbank. Ook dat is meer dan normaal.

De economische crisis in Nederland leidt volgens Scheerder nog niet tot nieuwe aanmeldingen. ''Mensen die een voedselpakket krijgen, hebben geen geld, geen aandelen en geen auto. Die hebben geen last van de kredietcrisis.'' Pas als de malaise leidt tot massaontslagen, zal de voedselbank de effecten merken, denkt hij. (MICHIEL COUZY)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden