Plus Recensie

Toekomstvisies nieuwe Black Mirror blijven angstaanjagend dichtbij komen

Onder de noemer Black Mirror verschijnen sinds 2011 bij Netflix bijna elk jaar een aantal op zichzelf staande afleveringen over de schaduwkant van sociale media, smartphones, internet en andere technische verworvenheden.

In Striking Vipers heeft de virtualrealityversie van het computerspel verstrekkende gevolgen voor een vriendschap. Beeld Netflix

Meestal spelen ze in een parallel universum dat verdacht veel op onze wereld lijkt. Zo speelde de sterke episode Nose Dive uit 2016 zich af in een wereld waarin werkelijk alles en iedereen ter plekke via sociale media kon worden beoordeeld met een cijfer tussen nul en vijf. Hoe hoger je rating, hoe beter je opties, van zitplaatsen in een vliegtuig tot de kwaliteit van je huurauto. De vrouwelijke hoofdpersoon uit deze aflevering raakt na een woede-uitbarsting in een isolement doordat haar rating steeds verder daalt. Bandersnatch (2018) was interactief: de kijker koos het verloop van het verhaal.

Drama

Black Mirror
Regie James Hawes, Charlie Brooker
Met Andrew Scott, Anthony Mackie, Miley Cyrus, Angourie Rice
Te zien op Netflix, drie afleveringen

Het nieuwe seizoen van Black Mirror bestaat uit slechts drie afleveringen, waar de vorige twee seizoenen er nog zes telden. In Smithereens pleegt een Uberchauffeur (Andrew Scott) een wanhoopsdaad door een werknemer van een op Facebook lijkend bedrijf te gijzelen. Hij eist de goeroe van het socialemediabedrijf te spreken, maar die zit net in een tiendaagse stilteretraite. Het levert een gevaarlijke patstelling op.

De episode Striking Vipers draait om twee vrienden die ooit een appartement deelden en nachtenlang een Mortal Kombat-achtig spel speelden. Elf jaar later heeft Danny (Anthony Mackie) een ingedut huwelijk terwijl zijn single vriend Karl (Yahya Abdul-Mateen II) een jong fotomodel datet. Karl wil Danny’s saaie leventje opkrikken met de virtual reality-versie van het computerspel dat ze vroeger speelden. Waarop deze vr-versie hen op een onverwachte manier dichter bij elkaar brengt.

Ashley O

De sterkste aflevering van dit seizoen heet Rachel, Jack and Ashley Too en kent een opvallende hoofdrol voor Miley Cyrus. De popster en actrice speelt de popster Ashley O die met haar roze pruik bubblegum confectiepop maakt, maar liever serieuzere songs zou schrijven. Zij wordt echter kort gehouden door haar manager, tevens haar tante, die Ashley O commercieel uitbuit. Zo brengt ze een Siri-achtige robot op de markt, Ashley Too, die alle vragen van fans kan beantwoorden. Eén van die fans is Rachel (Angourie Rice), een muizige tiener zonder vriendinnen die in Ashley Too een begripvol maatje vindt. Tot ergernis van Rachels oudere zus Jack (Madison Davenport), die hoort hoe de pop Rachel allerlei onhaalbare adviezen geeft. Intussen stuurt de echte Ashley aan op een conflict met haar manager/tante.

Vooral in deze aflevering zijn digitale snufjes als knuffelrobots en de druk van sociale media op een realistische manier in het verhaal verwerkt, gecombineerd met een geestig zijlijntje over een digitale muizenval, een project van de vader van Rachel en Jack. Het is het zoveelste bewijs dat de toekomstvisies uit Black Mirror vaak bepaald geen vergezochte sciencefiction zijn, maar juist angstaanjagend dichterbij komen.