Plus

Timothy van Poucke geldt als een van de grootste talenten van Het Nationale Ballet

Hij geldt als een van de grootste talenten van Het Nationale Ballet. Timothy van Poucke danst in de Notenkraker & Muizenkoning.

Timothy van Poucke begon als 9-jarige op de Nationale Balletacademie.Beeld Altin Kaftira

Op zijn telefoon bewaart hij nog altijd het fotootje waarop hij als 11-jarige staat afgebeeld als Frits, het broertje van Clara Staalboom, de hoofdpersoon uit Notenkraker & Muizen­koning. De voorstelling wordt, bijna traditiegetrouw, aan de vooravond van Kerstmis de komende dagen bij Het Nationale Ballet opgevoerd.

Nu, ruim tien jaar later, keert Timothy ‘Tim’ van Poucke (22) terug in de populaire familievoorstelling van Wayne Eagling en Toer van Schayk. Maar nu gerijpt in afwisselend de hoofdrollen van de betoverde notenkrakerpop en de muizenkoning.

“Als ik straks alle kindjes in de zaal zie, voert me dat ongetwijfeld terug naar mijn eigen jonge jaren. Maar ik zal ook denken: Tim, wat is het allemaal snel gegaan,” zegt Van Poucke, die nu cory­phée is, een van de rangen in het ballet.

Als 9-jarige zat hij reeds op de Nationale Balletacademie. “Een enorm talent,” wist Ted Brandsen, sinds 2003 directeur en choreograaf van Het Nationale Ballet, toen al.

Michael Jackson

“Tim is een bijzondere danser met een grote aanwezigheid, kracht, lef en veelzijdigheid. En virtuoos door zijn grote sprongen en prachtig uitgevoerde vele pirouettes. Wat ik, behalve zijn techniek, heel opmerkelijk vind, is zijn charisma. Tim is een danser naar wie je als publiek wordt toe gezogen, net als bij filmsterren op het doek. Zijn podiumpresentatie is geweldig.”

Het was Michael Jackson die de danser in Van Poucke deed ontwaken. “Ik was vijf jaar en aapte al zijn bewegingen na.” Een jongen die niet ging voetballen, maar op ballet ging – Van Poucke heeft er nooit last van gehad.

“Tegenwoordig speelt dat helemaal niet. Er zijn zoveel dansfilms met mannen, dansprogramma’s op tv waarin jongens dansen. En op YouTube heeft de Oekraïense danser Sergei Polunin in die zin ook voor een doorbraak gezorgd.”

Ontwikkelen

Vorig jaar werd hij onderscheiden met de prestigieuze Alexandra Radius Prijs. ‘De keuze,’ aldus de jury, ‘viel ditmaal niet op een gevestigde solist, maar opmerkelijk genoeg op een zeer getalenteerde nieuwkomer.’

‘Vooral zijn fantastische vertolking van Basilio, de mannelijke hoofdrol in Don Quichot, bewijst hoe buitengewoon getalenteerd deze jonge danser is. Hij beschikt nu al over een opvallend goede techniek, is bijzonder muzikaal en is – zeer belangrijk in het klassieke ballet – een uitstekende partner.’

Daarbij sprak de jury de hoop uit dat ‘hij zich komende jaren zal ontwikkelen tot de eerste mannelijke Nederlandse solist die Het Nationale Ballet sinds vele jaren heeft voortgebracht’.

Kritisch

“Natuurlijk sprong ik een gat in de lucht,” zegt Van Poucke. “Het is ook een heerlijke rol, waarbij veel techniek en hoge sprongen komen kijken.”

Toch blijft de danser – hij meet 1,82 en weegt 63 kilo – kritisch op zichzelf. “Ik leer nog steeds. Meer rust in mijn bewegingen brengen is een aspect waaraan ik hard werk. Een ander ding: mijn energie verdelen, zoals oudere dansers dat goed kunnen. Soms stort ik me er vol in. Dat geeft een kick, maar is niet altijd even veilig.”

Directeur Ted Brandsen: “Tim is bevlogen, bepaald niet ijdel, nieuwsgierig en een heel harde werker. Ik weet nog dat we met het gezelschap voor Cinderella in Hongkong verbleven – Tim danste een van de dienstbodes – en hij daar ook individueel aan zijn eindvoorstelling werkte voor de Junior Company, onze springplank voor jonge dansers.”

Af en toe bier

Van Poucke: “Toen ik op de Ballet Academie kwam, wist ik: dit wordt geen eitje. Ballet is topsport. Natuurlijk, ik pak geregeld een filmpje, drink af en toe en biertje. We zijn vrij normale mensen, hoor. Maar het is fysiek zwaar. Een dame of heer liften moet veilig zijn voor de ander. En niet in de laatste plaats voor jezelf.”

Lachend: “Het gebeurt nog steeds dat mensen vragen: ‘Wat doe je nou eigenlijk voor werk?’ Ze vermoeden echt dat ballet een gezellige hobby in de avonduurtjes is. Ze moesten eens weten...”

Speellijst Notenkraker & Muizenkoning: operaballet.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden