Tijdschrift Elsevier moet van naam veranderen

Weekblad Elsevier moet zijn naam wijzigen. Dat heeft de eigenaar van het tijdschrift donderdag aan het personeel medegedeeld, meldt Elsevier op de website.

Hoofdredacteur Elsevier Arendo JoustraBeeld anp

Eigenaar RELX, voorheen Reed Elsevier, wil de naam Elsevier exclusief reserveren voor zijn wetenschappelijke uitgeefactiviteiten. Donderdag werd ook bekend dat RELX de mogelijkheid onderzoekt om het weekblad en zijn nevenuitgaven voortaan samen met een andere uitgever te exploiteren. Er zijn geen namen genoemd van mogelijke partners. Dat RELX het opinieblad wil afstoten, hangt samen met de veranderde strategie van het bedrijf, dat zich steeds meer richt op dataverwerking.

De hoofdredactie van Elsevier noemt het voornemen om het blad af te stoten 'begrijpelijk', maar vindt de voorgenomen eis dat de naam moet verdwijnen 'uiterst pijnlijk' en 'nog moeilijk te bevatten'.

'De eigenaar heeft misschien wel het juridische recht om te eisen dat de naam Elsevier niet langer mag worden gevoerd, maar niet het morele. Toen Elsevier 125 jaar geleden als blad werd opgericht, was van wetenschappelijke uitgaven nog geen sprake.'

De door de redacteuren gekozen Redactieraad laat weten 'in voortdurend overleg te zijn met de directie over dit voornemen van RELX'. 'Duidelijk is dat de Redactieraad grote bezwaren heeft tegen dit voornemen om de naam te wijzigen.'

Non-fictie
Uitgeverij Elsevier is in 1880 opgericht en begon in 1891 het maandblad Elsevier om meer bekendheid te geven aan de uitgeverij, die destijds slechts non-fictie en bellettrie uitgaf.

Pas na de oorlog ging de uitgeverij zich ook richten op wetenschappelijke uitgaven. Het eerste decennium werden deze activiteiten gefinancierd met geld dat werd verdiend met het weekblad, dat in 1945 was opgericht en direct zeer succesvol was. Het weekblad was een voortzetting van het maandblad, dat eind 1940 door de Duitse bezetting zijn publicatie had moeten staken.

Fusie
Reed Elsevier ontstond in 1992 uit een fusie tussen de Nederlandse uitgeverij Elsevier en haar Britse collega Reed. Begin dit jaar werd de naam gewijzigd in RELX. De wetenschappelijke uitgeverij bleef gewoon Elsevier heten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden