PlusExpositie

Tijdelijke artistieke moskee in de Bijlmer

Een tijdelijke moskee bij CBK Zuidoost representeert de islamitische identiteit en geeft het context.

De tijdelijke moskee op het Anton de Komplein is op afspraak te bezoeken. Beeld Lesley Adu

Onder de noemer Local Heroes nodigt CBK Zuidoost jaarlijks kunstenaars uit Amsterdam-Zuidoost uit om een tentoonstelling te maken met recent en/of nieuw werk. Deze keer is de expositieruimte door curator Claudio Ritfeld vergeven aan Nasam Abboud en Yazan Mak­soud, een kunstenaarsduo en liefdeskoppel dat sinds 2016 in de Bijlmer woont en werkt.

Met de kunstenaars Amjad Hashem, Roua Jafar, Oussama Diab en performer Maya Jaber maakten zij Pop-up Mosque, die 5 maart werd geopend door cultuurwethouder Touria Meliani. De vijf kunstenaars(duo’s) veranderden de expositieruimte aan het Anton de Komplein in een moskee. Geen gewone moskee, maar een ruimte die de islamitische identiteit representeert en context geeft; een totaalkunstwerk bestaande uit vijf kunstwerken/reizen/concepten. Dat aantal verwijst naar de vijf dagelijkse, aan de stand van de zon gerelateerde gebeden waarmee de moskee de dag definieert.

Spiritueel erfgoed

Het was Ritfelds bedoeling mensen van diverse pluimage bij elkaar te brengen in de Pop Up Mosque; om kunstenaars en hun publiek de gelegenheid te bieden vrijuit te praten over onderwerpen als spiritueel erfgoed, een stabiel bestaan, transformatie en open samenleving. Sinds de uitbraak van het coronavirus is dat helaas geen optie meer; individueel bezoek op afspraak is nog wel mogelijk.

Amjad Hashem – opgegroeid in Damascus, nu woonachtig in Amsterdam, nog nooit in een moskee geweest – maakte de fraaie entree: ‘de poort van de ene ruimte naar de andere’. Hij is gemaakt van hout, tapijt, nylon en vinyl en gedecoreerd met sterren en andere geometrische vormen. Achter de poort staat pontificaal een even opvallend bouwwerkje: een soort kruising tussen een minaret en een oed, gemaakt door Abboud en Maksoud. Het is een kolom die de aarde met de hemel verbindt in een eindeloze geometrische herhaling, met de snaren van een traditioneel Syrisch snaar­instrument.

Koptelefoons

Abboud en Maksoud zijn ook de makers van het moeilijker te doorgronden werk The Dome, ‘een keramisch mozaïek dat het plafond met de vloer verbindt’, gemaakt van ritselend aardewerk en Aleppozeep. Oussama Diab maakte 20 identieke gipsen hoofdjes van gebedsgangers. Op de grond voor hen ligt gruis: ‘de overblijfselen van hun zonden’.

Het mooiste werk is Khurrafia (‘folklore’) van kunstenaar en verhalenverteller Roua Jafar. Zij tekende verhalen op van haar Syrische familie en vrienden. Die zijn te beluisteren door kop­telefoons, die op handgemaakte matjes liggen. Erbij staan tafeltjes met papyrusvellen met de Engelse vertaling. Boven de matjes hangen strengen met gedroogde groenten, om de huiselijke sfeer te versterken. Ze refereren ook aan het reïncarnatieverhaal over een groene vogel, dat uit een van de koptelefoons komt: de groenten ogen immers droog, maar als ze worden bereid komen ze weer tot leven.

Pop Up Mosque

Wie Nasam Abboud en Yazan Maksoud, e.a.
Waar CBK Zuidoost, Anton de Komplein 120
Te zien t/m 13/6 (op afspraak)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden