Plus Straatbeeld

Tijd om de Rijnstraat terug te veranderen: vroeger was alles beter

Zoals zo veel straten in Amsterdam heeft ook de Rijnstraat de laatste jaren een aardige transformatie ondergaan.

Het kruispunt Rijnstraat/Uiterwaardenstraat: oversteken met gevaar voor eigen leven Beeld Elmer van der Marel

Met het afschaffen van lijn 25 werd de nadruk plotseling op voetgangers en fietsers gelegd: fijn voor de aldaar gelegen winkeliers natuurlijk, maar het gemis van een tram blijft tot op de dag van vandaag voelbaar.

Niet dat de herinnering daaraan niet vliegensvlug werd uitgewist: de trambaan en de oude haltes werden al een paar maanden na het ­opheffen van de lijn gedecideerd verwijderd, in ruil voor gladde nieuwe wegen, brede fietspaden en fijne strakke stoepen in plaats van de oude struikeltegels.

Opgelucht flaneren over de Rijnstraat dan maar? Niet helemaal, want op de herinrichting valt helaas toch nog het een en ander af te dingen. Fietsers die vanuit de Uiterwaardenstraat de Rijnstraat willen oversteken, hebben in de nieuwe situatie namelijk een fiks probleem. Oversteken gáát er namelijk bijna niet.

Dat is wonderlijk. Er zijn immers ruimtelijke planners aan te pas gekomen: experts die in het leven zijn geroepen om een bestaande situatie naar een hoger plan te tillen en te zorgen voor een betere, gemakkelijkere doorstroming.

Aanvankelijk lijkt dat ook te zijn gebeurd: bij het zebrapad voor de deur van de River Side Bar staan sinds de nieuwe situatie stoplichten die zowel de van twee kanten naderende automobilisten als voetgangers op ordentelijke wijze door het verkeer moeten dirigeren. Dat ziet er verstandig uit, maar in de praktijk slaat het nergens op. Er is slecht over nagedacht.

Waar eerst alleen een zebrapad lag en het verkeer zichzelf middels een soort natuurlijke shared space-achtige situatie prima regelde, zorgen de stoplichten er juist voor dat het geheel om de minuut volledig vast komt te staan.

Bij rood licht komt aan weerszijden van het zebrapad een lange rij auto's te staan, die één groot obstakel vormen voor fietsers die vanuit de Uiterwaardenstraat de overzijde willen bereiken. Tussen de auto's door manoeuvreren gaat niet, omdat daar geen ruimte voor is.

Fietsen over het zebrapad dan maar? Dan riskeert u een boete van 55 euro.
Zodoende voelt het oversteken van de Rijnstraat als een soort levensecht Froggerspel, waar je met het puntje van je tong tussen je tanden moet afwachten tot er van twee kanten nét een klein gaatje is om haastig zwalkend met je fiets over te steken. Dat is behalve bloedirritant ook nog eens gevaarlijk: je hoeft maar even niet op te letten en je ligt ruggelings op het asfalt.

Waarschijnlijk wil de gemeente dat je eerst met de fiets aan de hand over het zebrapad loopt en pas dán op je fiets stapt. Er zullen ongetwijfeld brave burgers zijn die dat doen, maar voor de rest blijven fietsende Amsterdammers anarchisten in het klein: die hebben over het algemeen weinig boodschap aan de geldende regels.

Dat verander je ook als gemeente niet, hoeveel stoplichten je ergens ook neerzet. Tijd om het terug te draaien dus: vroeger was alles beter.

Tips of opmerkingen? straatbeeld@parool.nl

Stoplichten/zebrapad

Waar Rijnstraat/Uiterwaardenstraat
*

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.