Plus Column

Thuishonk van een fotografenfamilie

No 6 Studios van fotoagentschap Witman Kleipool, verstopt in 'een beetje rottig' doodlopend zijstraatje van de Overtoom, is al twintig jaar het epicentrum van vele mode- en reclameshoots.

De studio van Witman Kleipool Beeld Merel Daantje Klaassen

Er hangen geen slingers meer, maar in de tuin van fotoagentschap Witman Kleipool staan nog de klaptafels van diverse lunches die ze deze week, ter viering van het twintigjarig jubileum, organiseerden voor de redacties van modebladen die er kind aan huis zijn.

Binnen is een expositie ingericht, met materiaal van elk van de zeven fotografen die Frances Kleipool en Sandra Witman vertegenwoordigen. Zo heeft Marc de Groot werk in vlindervorm geknipt en op taxidermieachtige wijze ingelijst. The latest craze, het project met jong modeltalent van Mick de Lint, beslaat een groot deel van de ruimte.

Geestige combinaties
Sinds 1997 huist het fotoagentschap in dit pand in de Palamedesstraat, een zijstraatje van de Overtoom dat niet de schoonheidsprijs verdient en waar je zo aan voorbijloopt. Van buiten lijkt het een garage, binnen stond Katja Schuurman er enkele weken geleden nog naakt voor de lens van De Groot.

Maar ook Anouk, Linda de Mol en Douwe Bob komen er regelmatig. Net als Doutzen Kroes, Lara Stone, Carice van Houten, voetballers, teams van Nike, Adidas, Tommy Hilfiger, Calvin Klein, Vogue en muzikanten van hiphoplabel TopNotch.

Witman: "We kijken er niet meer van op wie er 's ochtends door de deur stapt. Vaak zijn het ook geestige combinaties. Zo hadden we laatst Lee Towers in de ene studio en een Gucci­shoot met bekende buitenlandse modellen in de andere."

Mariostraat
"Iedereen loopt hier halfnaakt langs ons kantoor. Ruben Nicolai en Ruben van der Meer oefenden hier ook altijd hun typetjes voor een maandelijkse foto in Linda. Zaten we aan de telefoon, doken zij op ons bureau."

Toen de Peruaanse modefotograaf Mario Testino zeventien jaar geleden in Amsterdam aan het werk was voor Vogue Italia, deden Kleipool en Witman de productie. Loyaal als hij is, vroeg hij de vrouwen weer toen hij onlangs terugkeerde.

"Stonden we gewoon hier in de straat te fotografen hè, toch een beetje een rottig straatje, maar Mario zag er de schoonheid van in. Daarom gaan we het omdopen tot Mariostraat, het bordje is al in de maak."

Hechte groep
Aan de ruimtes zelf is weinig veranderd. "Blijkbaar zijn die al twintig jaar goed genoeg," zegt Witman. De twee studio's zijn elke dag geboekt, het hele jaar door.

"Dat is weleens anders geweest, maar de economie is aangetrokken. Sinds begin dit jaar zijn de aanvragen fors gestegen, we moeten zelfs af en toe nee verkopen en onze fotografen (naast eerder genoemden ook Jouke Bos, Maarten Kools, Ruud Baan, Valentina Vos en Bart Oomes) zijn ook allemaal veel aan het werk."

Sandra Witman en Frances Kleipool Beeld Valentina Vos

Voor de eigen fotografen regelen ze de productie, acquisitie en financiële rompslomp. De meesten zitten al meer dan tien jaar bij het agentschap en vormen een hechte groep. Kleipool: "We noemen het onze familie. Vroeger gingen we elk jaar met z'n allen een weekend naar Callantsoog, nu eten we hier met alle aanhang. En Bart organiseert hier al 17,5 jaar lang elke donderdag een pingpong de luxe-avond."

Een beetje verwend
Geheime wapen is Christine d'Engelbronner, die de lunches verzorgt. Belangrijk in de concurrentiestrijd met andere studio's in de stad. "We begonnen met een paar boterhammen die we zelf smeerden, nu is er heerlijke zelfgemaakte soep, zijn er diverse salades, quinoa natuurlijk, en wordt er rekening gehouden met glutenvrije wensen, alles kan. Modemensen zijn natuurlijk toch een beetje verwend."

Ze hebben nog weleens overwogen te verhuizen om te kunnen uitbreiden. Zo zouden ze er graag een daglichtstudio bij willen, omdat er daar niet veel van zijn in de stad. "We hebben zelfs aan een tunnel gedacht naar Beversport op de Stadhouderskade toen dat pand te koop stond."

Zijn fotografen en modellen veeleisender geworden? Kleipool: "Jazeker. Eerst konden ze een paar straten verderop slapen in een boetiek­hotel, nu willen ze in het Amstel of Conservatoriumhotel en krijgen we hele verlanglijsten met wat er allemaal in de kamer moet staan, de beruchte rider."

"Hoe meer volgers op sociale media, hoe meer eisen. Dat begint bij een auto met chauffeur die klaarstaat op Schiphol, en eindigt bij een privévlucht. Als het moet regelen wij alles in een handomdraai."

Fiona Hering is modejournalist bij Vogue Nederland en RTL Boulevard. Wekelijks deelt ze haar visie op mode.

Werk van Marc de Groot Beeld Merel Daantje Klaassen
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden