Thomas Adès, wat een genie

Pauze tijdens een repetitie in het Concert Gebouw. Foto ANP/Koen Suyk

Thomas Adès (39) is de succesvolste jonge Britse componist van de 21ste eeuw. Zeer behulpzaam was hierbij de steun van dirigent Simon Rattle, die een stuk bij hem bestelde en dat niet alleen in Birmingham, waar Rattle toen nog chef was, uitvoerde, maar ook meenam naar Berlijn, voor zijn inaugurele concert als chef-dirigent van de plaatselijke Philharmoniker. In beide steden was het orkestwerk, getiteld Asyla, een onloochenbaar succes.

Maar met steun alleen van hooggeplaatsten in het muziekleven komt men er niet. En Adès, behalve componist ook pianist en dirigent, heeft inmiddels ampel bewezen dat hij één van de grootste talenten van zijn generatie is.

In 1995, op zijn 24ste, schreef hij zijn eerste opera, Powder her face, die al snel de hele wereld rond ging. Daarna volgde een compositieopdracht van het Royal Opera House Covent Garden. Adès, voor de duvel en zijn ouwe moer niet bang, zette zich voor zijn tweede opera aan The tempest van Shakespeare, en liet librettist Meredith Oakes een eigentijdse berijming maken. Het stuk ging in 2004 in Londen met veel succes in première en inmiddels heeft ook de Met in New York opvoeringen aangekondigd, in 2012/2013.

Dit weekeinde beleefde The tempest zijn Nederlandse première in - waar anders? - de ZaterdagMatinee, in een geweldige uitvoering door het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor onder leiding van Markus Stenz, en door topsolisten, van wie een aantal vorig jaar ook betrokken was bij de reprise in Covent Garden.

Bariton Simon Keenlyside en sopraan Cyndia Sieden stalen de harten van de aanwezigen. Keenlyside met een grandioze, lyrische vertolking van de rol van Prospero en Sieden als de luchtgod Ariel, wier partij zich voortdurend in stratosferische hoogten bevindt. Haar aria Five fathoms deep was het absolute hoogtepunt van de middag. Maar ook alle andere rollen waren bijzonder goed bezet.

Adès maakte in The tempest diepe indruk met een intrigerende mengeling van clichéloze welluidendheid, intelligente transparantie en orkestbijdragen die het drama op zeer onderhoudende manier verhitten. Wat een genie. (ERIK VOERMANS)

ZaterdagMatinee. Radio Filharmonisch Orkest en Groot Omroepkoor o.l.v. Markus Stenz. Adès:The tempest. Gehoord: 16/5, Concertgebouw. Uitzending op Radio 4: 19/5 (20.02 uur).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden