Plus

Thomas Acda: 'Ik ben blij dat ik er een eigen twist aan kan geven'

Thomas Acda (50) debuteert als musicalacteur in Fiddler on the Roof. Zijn rol maakte Lex Goudsmit 50 jaar geleden legendarisch. 'Lex is sowieso niet te overtreffen. Daar maak ik me dus niet druk om.'

Thomas Acda: 'Mijn vader heeft Lex Goudsmit in die rol gezien. Hij komt zondag kijken. Dus ik vrees het ergste' Beeld William Rutten

Op de binnenkant van de deur van Thomas Acda's kleedkamer hangt een wit papiertje. Op de achterkant van een tankstationbonnetje staan in potlood drie aanwijzingen. 1: Niet Amsterdams praten; 2: Pas reageren als het gezegd wordt. En 3: Je bent een lieve man met grote problemen.

De krabbeltjes vormen Acda's eigen instapcurscus voor beginnende musicalacteurs. Hij debuteert zondag in het DeLaMar Theater in Amsterdam in de nieuwste versie van Fiddler on the Roof (ook wel Anatevka). De afgelopen week herhaalde hij de vingerwijzingen van regisseur Ruut Weissman voor elke repetitie. "Als je 25 jaar met dezelfde persoon op het podium hebt gestaan zoals ik met Paul de Munnik, kun je blind timen," zegt hij over punt 2 op zijn lijstje. "Dat heb ik moeten afleren. Ik mag iemand pas aankijken als hij spreekt. Ook al weet ik uit het script al wat hij gaat zeggen."

Joods gezin
Als Tevye is Acda het hart van de musicalklassieker die draait om een Joods gezin in het Oekraïne van 1905. Daar dreigen de pijlers van zijn op tradities gefundeerd bestaan om te vallen als zijn dochters hun liefde niet meer door hun ­ouders laten bepalen. Het is de eerste musicalrol van de zanger en acteur. "Het voelt als een potje waterpolo. Ik kan zwemmen, ik kan een bal gooien, maar ik heb die twee nog nooit gecombineerd."

Die primeur beleeft hij in de rol die in Nederland vrijwel samenvalt met de versie die Lex Goudsmit in 1966 speelde tijdens de eerste Fiddler on the Roof in ons land. Goudsmits Als Ik Toch Eens Rijk Was (If I Were a Rich Man) werd een musicalevergreen. "Lex is legendarisch geworden in die rol en inmiddels overleden," zegt ­Acda. "Dus is hij sowieso niet te overtreffen. Daar maak ik me dus niet druk om."

Acda begrijpt de impact die het stuk destijds had. "Een puur Joods stuk in het Nederland van 1966. Iedereen ouder dan 25 jaar in die zaal had de oorlog meegemaakt. Dan maakt een verhaal waarin een Joodse gemeente wordt verdreven begrijpelijk grote indruk." Zelf werd hij een jaar na Goudsmits glansrol geboren. Maar vader ­Acda (81) zag die Fiddler destijds wel. "Hij komt zondag kijken. Dus ik vrees het ergste."

Tijdens de premièrevoorstelling is regisseur Ruut Weissman niet aanwezig. Zijn naam wordt genoemd in de affaire rond een docent van de Amsterdamse theaterschool, die is aangeklaagd wegens seksuele intimidatie. Weissman, in die tijd directeur van de opleiding, zou bewust niet hebben ingegrepen. 'Omdat het om de voorstelling moet gaan en niet om de persoon Weissman, is hij niet bij de première,' liet producent De Theateralliantie weten.

Acda wil zich niet in de publieke discussie mengen. "Ik weiger het risico te lopen half of verkeerd geciteerd te worden ten faveure van andermans mening," zegt hij. Om erachteraan te mompelen: "Dat zouden meer mensen moeten doen."

Genieten van zingen
Ondanks het rumoer bevalt het bestaan als musicalacteur hem goed. Hij geniet van het zingen van zijn versie van Als ik toch eens rijk was, waarvoor hij een nieuwe vondst bedacht. "Ik had er niet bij nagedacht toen Albert Verlinde (producent) me vroeg voor deze rol. Maar dat lied is natuurlijk bijna bekender dan de musical zelf. Ik ben blij dat ik er een eigen twist aan kan geven."

Is het publiek getuige van de geboorte van een tweede leven als musicalster? Acda sluit het niet uit, maar zegt wel: "Zoiets hangt volkomen van de voorstelling af. Ik heb de afgelopen jaren onder meer Tarzan en The Lion King gezien. In zulke shows zou ik niet stappen. Maar in New York was ik bij een prachtige musical over zangeres Carole King. Zou ik meteen aan meedoen! Jammer dat er geen enkele reden te bedenken is waarom die voorstelling naar Nederland zou komen."

De musicalpremière van zondag wordt donderdag gevolgd door het debuut in de bioscopen van Acda's eerste speelfilm als regisseur. In Oh Baby spelen Gijs Naber en Hanna van Vliet de hoofdrollen. "Ik ben gestopt met nadenken over wat ik spannender vind. Ik kom er gewoonweg niet uit."

Filmpremière
De film beleefde afgelopen week al zijn feestelijke première. Acda volgde de reacties nauwgezet. "Ik ben op mijn hoede. Mensen roepen al snel: 'Dus meneer Acda denkt zeker dat hij ook nog kan regisseren.' En inderdaad: dat denk ik." Over de ontvangst op de première: "Het applaus was goed en de mensen bleven na afloop lang hangen. Een goed teken. Als ik een film niet zo goed vind, ben ik altijd snel genoeg weg om de regisseur niet tegen te komen."

Op het stoeltje voor zijn kleedkamerspiegel trekt Acda met zijn rug. Hij heeft een spiertje verrekt en wil een masseur laten bellen. Hoewel: maakt een zeurende blessure het getob van zijn personage Tevye niet geloofwaardiger? Acda meteen: "Albert Verlinde zal inderdaad blij zijn dat ik het aan mijn rug heb. Laat ik die massage maar bestellen voor hij erachter komt."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden