Plus

Theo Maassen over Billy: 'Ik heb de intelligente scènes geschreven'

Cabaretier Theo Maassen debuteert als filmregisseur met de alternatieve romkom Billy. Over de liefdesperikelen van een buikspreker én zijn pop. 'Heel bevredigend.'

Ruben van der Meer ('geen vriend!'), regisseur Theo Maassen, pop Billy en Bruno Vanden Broecke als buikspreker Beeld Pupkin Film
Ruben van der Meer ('geen vriend!'), regisseur Theo Maassen, pop Billy en Bruno Vanden Broecke als buiksprekerBeeld Pupkin Film

In de film Billy viert buikspreker Gerard de Groot (Bruno Vanden Broecke) al twintig jaar triomfen met zijn onafscheidelijke, grofgebekte pop Billy.

Maar het succes­volle theaterduo komt in een relatiecrisis terecht wanneer Gerard verliefd wordt op de verpleegkundige Merel (Christine de Boer), en Billy op de supersexy Belinda (Ellen Parren).

Alsof het allemaal nog niet erg genoeg is, raakt Gerard ook nog in een artistieke crisis. Een dubieuze rol is weggelegd voor zijn gladde manager (Ruben van der Meer).

Theo Maassen schreef mee aan het scenario van Sander van Opzeeland en maakte zijn regiedebuut. "Dat was soms best ingewikkeld."

Veel bevriende collega's kregen een rolletje, zoals Brigitte Kaandorp, Paul de Leeuw, ­Thomas van Luyn, Sanne Wallis de Vries, Murth Mossel, Ruben van der Meer.
"Ruben van der Meer is ab-so-luut geen vriend! Ik had hem in de film Plan C gezien. Daarin speelt hij erg goed. Maar hij is ab-so-luut geen vriend."

Waarom Bruno Vanden Broecke?
"Ik volg hem al heel lang, hij speelde bij Compagnie De Koe, daar ging ik vroeger al heen. Fantastisch acteur. Het wonderlijke aan hem is dat hij alles kan."

Een buikspreker pur sang?
"Hij had het nog nooit gedaan. Maar hij is technisch heel goed, qua mondcoördinatie is buikspreken erg lastig. En hij mag ook excelleren als zanger. We wilden zijn personage oorspronkelijk heel slechte liedjes laten zingen, maar het is dramatischer als die liedjes juist goed zijn."

Een lieve familiefilm, zo lijkt het in het begin. Totdat...
"Haha, ja, het is wel echt een grotemensenfilm. Billy is lief en bot, zoals het leven zelf. Een tragikomedie. Heel grappig, maar ook heel zielig."

Brede grijns: "Voor alle duidelijkheid: de seksscènes komen uit het verknipte brein van Sander, ik heb de intelligente scènes geschreven. Wie laat er nu een pop... nou ja... je weet wel."

Kijkt u zelf veel komedies?
"Niet echt. Ik heb laatst wel The Big Sick gezien, geweldig. En een film als Ron Goossens vind ik ook erg leuk. Ik ben wel een filmveelvraat. Van thrillers, actie tot intelligente blockbusters als Fight Club, een favoriet."

Is het lastig dat u niet bent opgeleid tot ­filmmaker?
"Soms wel, ja. Van make-up tot cameraman: iedereen had meer ervaring. Als cabaretier ben ik een routinier, als filmmaker een beginneling. Ik ben veel geholpen, het was soms best ingewikkeld. Stonden er twee acteurs voor mijn monitor, dan kon ik het wel handelen, maar bij zeven acteurs raakte ik het overzicht kwijt."

"Alles was de eerste keer: de eerste keer kleurcorrectie was pure magie. Ik ben er vaak naïef ingegaan, maar daardoor was het soms juist raak. Maar het hielp dat ik precies wist welk ­verhaal ik wilde vertellen: een portret van een gespleten artiest die kampt met een crisis."

Buikspreker Gerard heeft genoeg van zijn vak. Is dat herkenbaar?
"Nee, ik heb dat niet. Ik ben nog steeds verliefd op het theatervak. Maar een uitstapje is een verrijking. Voor het geld zou het misschien wel slim zijn iets anders te gaan doen. In het theater is geen droog brood meer te verdienen."

Bent u tevreden?
"De film is erg geworden zoals ik had gehoopt. Heel bevredigend. Ik heb hem misschien wel vijftig keer gezien, op allerlei schermpjes, bij de kleurcorrectie, bij de geluidsnabewerking, maar ik kan er - tot mijn schaamte - nog steeds om lachen. Dit is wat ik zelf erg grappig vind."

Benieuwd hoe het publiek reageert?
"Tuurlijk, spannend. Ik ga zelf in een zaal kijken. Misschien wel in Eindhoven, of in Rotterdam. Mensen moeten er rekening mee houden dat ik in de zaal kán zitten. Als iemand zijn telefoon aan heeft laten staan, ga ik meppen."

Billy van Theo Maassen draait in Het Ketelhuis. Lees de recensie: Theo Maassen kritisch op lach-om-de-lach in regiedebuut Billy

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden