PlusReportage

Thema Holland Festival dit jaar: ‘Op zoek naar een wij’

De zinsnede ‘Op zoek naar een wij’ (‘In pursuit of the we’) vormt het centrale thema van editie nr. 73 van het Holland Festival. Van 4 tot en met 28 juni presenteert het kunstenfestival 33 voorstellingen, waaronder 9 wereldpremières, 5 Europese premières en 18 Nederlandse premières.

De Amerikaanse choreograaf, regisseur, schrijver en danser Bill T. Jones is dit jaar de ‘associate artist’.Beeld Jan Pieter Ekker

“Nou, daar gaan we dan,” waren dinsdagmiddag in het Bimhuis de eerste woorden van Emily Ansenk, die na de editie van vorig jaar Annet Lekkerkerker opvolgde als directeur van het Holland Festival, het belangrijkste festival voor de hogere kunsten in Nederland. “Dit is mijn eerste programmapresentatie en dat maakt het extra spannend.”

Ansenk, die overkwam van de Rotterdamse Kunsthal, vertelde vervolgens hoe ‘ongelooflijk druk en inspirerend’ haar eerste maanden zijn geweest. “Het kennismaken met de organisatie, de partners en de locaties en het bezoeken van heel veel voorstellingen – een goede reden om in Amsterdam te gaan wonen – heeft mij ontzettend veel energie gegeven,” zei Ansink. “Het ontdekken van voor mij nieuwe plekken en nieuwe makers; de stilte van de een tegenover het lawaai en de chaos van de ander, het ongrijpbare van de podiumkunsten, de tijdelijkheid van de ervaring, dat alles voelt anders. Maar heel vertrouwd.”

Op haar eerste editie; de 73ste editie in de roemruchte geschiedenis van het Holland Festival wacht de bezoekers tussen 4 en 28 juni 33 verschillende voorstellingen op het gebied van opera, theater, dans, concertmuziek, pop, wereldmuziek, beeldende kunst en alle tussenliggende grensgebieden.

Associate artist Bill T. Jones

Net als vorig jaar werkt het festival met een ‘associate artist’; na William Kentridge en Faustin Linyekula in 2019 is dat nu de Amerikaanse choreograaf, regisseur, schrijver en danser Bill T. Jones. Na eerder veel aandacht te hebben besteed aan het individu, de belangen en rechten van deelgemeenschappen en grote thema’s als racisme en aids, is Jones’ blik aan het verschuiven naar wat mensen verbindt. 

Onder meer verwijzend naar de gospeltekst ‘We shall overcome’ en het ‘We, the People’ uit de Amerikaanse grondwet, noemt Jones zijn streven ‘In pursuit of the we.’ Hij reageert hiermee onder andere op sociale en politieke ontwikkelingen in de Verenigde Staten, waar hokjesdenken en polarisatie blijven toenemen.

In het festival zijn drie voorstellingen van Jones zelf te zien: Curriculum (een ‘leerstuk voor denkende dansers’), Prayers of the People (een collectieve uitvoering van Martin Luther Kings brief uit de Birmingham Jail) en Deep Blue Sea, een nieuwe voorstelling over eenzaamheid en verbinding in een spectaculair decor van architect Elizabeth Diller. In aanvulling hierop kan het publiek Jones leren kennen in het programma Associations aan de hand van door hem uitgekozen, live uitgevoerd werk van makers die hem inspireren.

Openingsvoorstelling: The Planet - A Lament

Het Holland Festival opent 4 juni met The Planet - A Lament, een combinatie van zang, dans en film waarmee de Indonesische film- en theaterregisseur Garin Nugroho laat zien hoe een lokale ramp als een tsunami de hele wereld aangaat. Door met gemeenschappen uit Indonesisch Papoea en Oost-Nusa Tenggara te werken, brengt hij bovendien zelden gehoorde stemmen en verhalen op een wereldpodium. Nugroho, die in 2017 op het HF was met Setan Jawa, een magisch-realistische zwijgende dansfilm met live muziek: ‘Nu is het tijd om het trauma van onze planeet door de gevolgen van de klimaatverandering te erkennen. Misschien is het door het collectieve rouwproces dat we ons nieuwe toekomsten kunnen voorstellen.’

De zinsnede ‘In pursuit of the we’ vindt weerklank in een groot deel van de programmering. Zo brengt de Iraaks-Amerikaanse trompettist Amir ElSaffar in Transe muzikanten uit verschillende delen van Afrika bijeen om opzwepende, rituele stambeli-muziek te maken, zowel te zien in het Muziekgebouw én op straat in Nieuw-West. In When Paths Meet zoekt Sami Yusuf – door Time Magazine bestempeld als ‘Islam’s Biggest Rockstar’ – samen met Cappella Amsterdam en het Amsterdams Andalusisch Orkest naar ‘onderlinge vriendschap, liefde, tolerantie en begrip tussen mensen.’

Nederlandse bijdragen

Het Vlaams-Nederlandse collectief BOG. onderzoekt de manier waarop woorden en taal mensen kunnen verbinden en verdelen met de voorstelling TAL. ITA brengt Op hoop van zegen in regie van Simon Stone en Toneelgroep Oostpool staat op het Holland Festival met De Wittgensteins, in regie van Jeroen de Man en met livemuziek van Nieuw Amsterdams Peil.

Louis Andriessen brengt met zijn nieuwe compositie May, gebaseerd op Herman Gorters grote epos Mei (1889), een lofdicht aan zijn overleden vriend, de blokfluitist en dirigent Frans Brüggen. Zangeres Alicia Hall Moran vermengt Motown-hits met opera-klassiekers. Drei Schwestern wordt radicaal vernieuwd door de Engels/Duits/Nederlandse regisseur Susanne Kennedy. En Pina Bausch’ Sacre du Printemps wordt in een bijzondere herneming uitgevoerd door dansers uit diverse Afrikaanse landen.

Het Holland Festival streeft ernaar voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te zijn. De voorstellingen zijn op diverse locaties door de stad, van de schouwburg tot het Osdorpplein en De Nieuwe Stad in Zuidoost. Er wordt bovendien een gedifferentieerd prijsbeleid gevoerd; een aantal voorstellingen is laag geprijsd of gratis toegankelijk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden