PlusInterview

Theatermaker Sadettin Kirmiziyüz: ‘Ik legde mezelf behoorlijk op de grill’

Sadettin Kirmiziyüz: ‘Ik ben als een ander mens uit de coronatijd gekomen.’Beeld Sanne Peper

Sadettin Kirmiziyüz pakt de draad van Dope weer op. Ook al is het persoonlijke verhaal over zijn verslaving inmiddels iets uit een andere tijd. ‘Een andere tijd? Zeg maar ‘een ander leven!’

Sadettin Kirmiziyüz (38) is als een ander mens uit de coronatijd gekomen, zegt hij via Skype. “Er is zoveel gebeurd de afgelopen drie maanden, ik heb ook het idee dat ik een stuk ouder ben geworden. Net als veel mensen ben ik de tuin in gegaan. Het had iets meditatiefs. Mijn vrouw en ik hebben de tuin bij ons nieuwe huis onder handen genomen, alles eruit. Een tuinarchitect heeft een ontwerp gemaakt en dat houden we nu aan. We hebben kinderen, die gaan op de schommel en er komt een grasveld. Ja, dat is echt geluk.”

Terwijl Dope, dat u speelt met muzikant Kaspar Schellingerhout, echt gaat over de tegenstelling tussen geluk en genot. Het persoonlijk verhaal van een blower en roker die maar moeilijk zonder het genot kan dat een joint en sigaret hem bieden.

“Ja, ik legde mezelf behoorlijk op de grill. Dat is ook verleden tijd: ik ben gestopt met roken. Het gaat hartstikke goed! Het viel me ook best mee, al heb ik er wel hulp bij gehad, want het was me in mijn eentje niet gelukt. Daardoor kan ik die voorstelling nu ook spelen met een soort objectieve afstand waardoor het minder hels voelt. Ik werk altijd op zo’n manier dat soms het schrijven al een lijdensweg is; een helletocht om dat persoonlijke af te pellen tot een bloederige kern of een diamant… Het was elke keer van: ‘we gaan een avondje bloeden.’ Nu ben ik meer een personage waardoor het volgens mij ook grappiger wordt om naar te kijken. Je ziet een soort neurotische gast met een schijnbaar perfect leven, met een perfecte vrouw en perfecte kinderen die zichzelf aan het gek maken is.”

Maar dat is toch juist uw persoonlijke handelsmerk? Zoals uw vorige voorstelling Citizen K. ging over subtiele vormen van discriminatie die u met uw Turkse achtergrond ervaart.

“Ja, maar het is nu niet ineens de ver-van-mijn-bedshow geworden. Die worsteling met verslaving, dat is wie ik al meer dan twintig jaar ben. Ik was bijvoorbeeld heel blij dat ik niet in de rij hoefde bij de coffeeshop toen de eerste lockdownmaatregelen werden aangekondigd. Toen blowde ik nog. Ik dacht echt van ‘Ooo, wat erg!’ en tegelijkertijd dacht ik: ‘gelukkig, ik heb nog wat stuff in huis’. Heftig toch dat je op dat moment denkt: ‘Ik moet wel spul in huis hebben, want anders….’ Daar heb ik de tekst van Dope ook op aangepast. In een stukje over de coffeeshop zeg ik zogenaamd tegen mijn zoontje dat ik daar elke week naartoe ging. Daar heb ik de regel aan toegevoegd: ‘papa zou er zelfs voor in de rij gaan staan’. Dat herkent iedereen nu.”

De behoefte aan geluk of genot was groot bij iedereen tijdens corona, dat maakt de voorstelling actueler dan hij al was. Voelt u dat zo?

‘Zeker, los van de drugsproblematiek. Nu de maatregelen worden opgeheven, hoor je zeggen: ‘we móeten op een terras kunnen zitten, ik móet op vakantie kunnen.’ Ik wil ook wel op vakantie maar volgens mij is het niet erg om een jaartje over te slaan. Onlangs hoorde ik na de voorstelling iemand zeggen: ‘Ah, ik heb ook weer zin om naar een feest te gaan na deze voorstelling, ik trek het niet meer!’”

Over de actualiteit gesproken, u gaat Citizen K. ook weer spelen.

‘Ja, we zouden hem in het najaar weer spelen, maar in the light of recent events, het racismedebat, wil ik iets méér doen. Daarom spelen Kaspar en ik op 12 juli een extra voorstelling die ook wordt gestreamd. Ik hoef de tekst niet aan te passen, die is actueel genoeg. Toen ik het vorig jaar speelde waren er al mensen van allerlei soorten afkomst, mannen en vrouwen, mensen met verschillende seksuele voorkeuren die zeiden: ‘ja, dit gaat ook over mij’.”

Dope van Sadettin Kirmiziyüz, Kaspar Schellingerhout en Het Nationale Theater is op 3 juli te zien in De Meervaart (Voor de voorstelling van 18.30 zijn nog tickets beschikbaar, die van 21.00 uur is uitverkocht. De livestream is te zien op hometour.events). 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden