PlusInterview

Theatermaker Nhung Dam vond vrijheid in wandeltochten: ‘Zal ik me dit nog gunnen straks?’

Tijdens corona voelden velen zich opgesloten. Zo niet actrice, schrijfster en theatermaker Nhung Dam (35). Ze vond de vrijheid in wandeltochten. De kilometers opgeteld kwam ze tot in Rome. Uitgangspunt voor een voorstelling over wandelen.

Nhung Dam: ‘Kan ik straks nog wel iets doen dat doelloos is?’ Beeld Imke Panhuijzen

“Het is te warm voor mijn wandelschoenen, dus ik heb deze Teva-sandalen maar uit de kast getrokken. Jaren niet aan gehad!” We staan bij het hek van het Vondelpark. Dit wandelend interview moet een eitje zijn met zoveel kilometers in de benen. “Eigenlijk vond ik wandelen heel suf. Ik ben best een actieve sporter, maar ik wil wel resultaat, mezelf echt afmatten. Dat duurde met wandelen altijd veel te lang. Ik had daar geen tijd voor in mijn leven.”

Want ze is druk. Nhung Dam werkt aan een nieuwe roman (na haar debuut Duizend Vaders, 2017), was eind februari nog writer in residence in New Orleans, was intussen te zien in de populaire tv-serie Dertigers en zou in juni weer op Oerol spelen, een voorstelling die ze met regisseur Koos Terpstra maakte. Met hem werkt ze al jaren intensief samen. “Daar waren we al een jaar mee bezig. Maar ja, zoals bij zo velen in mijn sector viel alles weg. Ik kan moeilijk luieren, dat gun ik mezelf niet, daar ben ik zelfs een keer voor in therapie geweest. Maar wandelen lukte wel. Eindelijk kon ik ontspannen. Ik had het ook nodig, zat met liefdesverdriet, net als de vrouw in mijn voorstelling 3 miljoen voetstappen naar Sicilië, die Koos en ik nu voor het George & Eran Festival in DeLaMar hebben ontwikkeld.’

Verwarring

Waarin de vrouw ook Nhung heet, ook elke dag een wandeling maakt rond Amsterdam, met in haar rugzakje een SAS overlevingsgids, een bidon, een plastic zakje tegen hyperventilatie, veel frustratie maar ook WOTL; de Wil Om Te Leven. Haar route voert via Keulen naar Zwitserland en uiteindelijk Rome. Onderweg raakt ze haar geliefde kwijt. Verwarring over waar feit ophoudt en fictie begint, is begrijpelijk, geeft Nhung Dam toe.

“Het uitgangspunt dat ik in het begin van de coronacrisis ben gaan lopen is totaal autobiografisch. Het startpunt dat ik met liefdesverdriet zat, is dat ook. Maar hoe dat verder uitgewerkt is in de voorstelling… ik heb met mijn ex nooit die wandeltocht gemaakt en dat het zo uit is gegaan, dat hij me in Rome liet staan, dat is ook fictief. Koos en ik proberen altijd in onze voorstellingen realiteit en fantasie te verweven, we zoeken de grens op, dat doen we al negen jaar zo. Koos zegt altijd: ‘Als mensen na afloop over zichzelf beginnen, dan heb je het goed gedaan, dan is alles dat ze aan jou persoonlijk verbinden eruit’.” Ze lacht. “Dat vind ik als actrice dan best moeilijk, want je wilt natuurlijk ook wel waardering voor je prestatie.”

Bewustwording

Met 3 miljoen voetstappen naar Sicilië proberen Dam en Terpstra op de huid van de tijd te zitten. Dam: “In de voorstelling zeg ik, of zegt mijn personage ook, dat we met z’n allen toch hoopten dat die corona het begin zou zijn van bewustwording.” Ze blijft even staan. “Nou, ik ben verbaasd hoe snel de vliegtuigen weer vol zaten. Maar waar sta ik zelf? Ik wou dat ik kon zeggen dat we niet meer moeten vliegen en geen vlees meer moeten eten. Ik eet zelf vlees én ik vlieg. Kan dat weekendtripje nog wel of moet ik het beperken tot het hoognodige, zoals mijn familie bezoeken in Vietnam?”

Flow

We zijn bijna bij de uitgang van het park. Nhung Dam: “Ik heb die coronatijd totaal anders beleefd dan mensen die zeiden dat ze zich beperkt hebben gevoeld of niet op vakantie konden. Grappig, ik ben elke dag buiten geweest. Het was supermooi weer, ik was vaak ook helemaal alleen, zag paaiende karpers, weidevogels. Maar zal ik me dit nog gunnen als de wereld straks weer ‘gewoon’ draait, iets doen dat doelloos is? Wandelen kost zoveel tijd. Pas na een paar uur kom je in een flow, dus met een uurtje lopen ben je er niet. Ik ga maar hardlopen, dan heb ik die high veel eerder’. En volgend jaar in een rustige periode misschien wel de Vierdaagse. Of naar Santiago de Compostela.”

3 miljoen voetstappen naar Sicilië, Nhung Dam en Koos Terpstra, t/m zondag in het DeLaMar Theater tijdens George & Eran Festival.

Verspreid door DeLaMar

Exclusief voor DeLaMar Theater organiseren theatermakers George Elias Tobal en Eran Ben-Michaël twee weken lang een vrolijk, muzikaal en theatraal festival dat zich afspeelt op verschillende plekken in het gebouw aan de Marnixstraat, met concerten, toneel en cabaret. Behalve Nhung Dam zijn daar onder meer Paul de Munnik, het Meral Polat Trio en Lebbis te zien. Het Parso Quartet combineert Perzische muziek met opera en jazz en Abdelkader Benali treedt op met Club Classique. Zelf spelen Tobal en Ben – Michaël hun voorstelling George & Eran worden racisten.

Het George & Eran Zomerfestival, 12 t/m 23 augustus in het DeLaMar Theater. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden