PlusAchtergrond

Theatergroep Ashton Brothers maakt nieuwe voorstelling RIVM-proof

Voor honderd man een voorstelling geven is een onmogelijke en onrendabele opgave voor veel artiesten. De Ashton Brothers laten zich niet uit het veld slaan en proberen het. RIVM-proof.

De Ashton Brothers in hun eerdere voorstelling Ashtonia: ‘We kunnen niet doen wat we normaal doen.’Beeld Floris Heuer

Eigenlijk hadden ze nu moeten try-outen met hun nieuwe voorstelling. Gevolgd door een zomer op de Parade en een tournee in het najaar. Maar de coronarestricties dwarsbomen dat, al is over die tour het laatste woord nog niet gezegd.

Friso van Vemde, die met Pim Muda en Joost Spijkers de Ashton Brothers vormt, is de afgelopen tijd maar gaan werken als hovenier. Geen optredens betekent geen inkomsten. Je moet toch wat, redeneerde hij. “Ik kan wel thuis gaan zitten tot de coronacrisis overgaat, maar nu heb ik in elk geval werk. Ik sta wel te popelen om in plaats van te schoffelen weer te doen waar ik echt goed in ben, waar ik al ruim twintig jaar aan werk.”

Niet vreemd dus dat de radertjes in het hoofd van Peter Kolsters, manager en technicus van de variété- en spektakelgroep, direct op volle toeren gingen draaien toen premier Rutte de versoepelingen van de coronamaatregelen bekendmaakte. Theaters kunnen weer open, vanaf 1 juni met maximaal dertig personen in de zaal, een maand later met maximaal honderd. Beperkingen die voor een groep als de Ashton Brothers, die in hun shows alleen al op het podium soms dertig man nodig hebben, een bijzonder somber perspectief schetsen.

Maar de restricties prikkelen ook de creativiteit. Wat kan nog wél? Kolsters ging rekenen. “Voor een show als Ashtonia, die we de afgelopen jaren hebben gespeeld, heb je wel duizend man publiek nodig om het rendabel te maken. Maar wat als we het heel klein houden? We hebben het podium nodig, anders sterven we toch een klein beetje af.” Van Vemde vult aan: “We willen een vlucht uit de werkelijkheid bieden, een medicijn, een noodzakelijkheid om geestelijk gezond te blijven.”

Andere vorm

Zo ontsproot aan het brein van Kolsters en de drie Brothers een ‘RIVM-proof theatervoorstelling’. Vanaf 1 juli staan ze vier dagen per week, twee keer per avond, op het podium in Hotel Theater Figi in Zeist. Voor maximaal 95 mensen, want met de drie artiesten en twee paar extra handen voor op en achter het podium zitten ze al op het maximum van honderd.

Kolsters en een technicus van het theater zitten afgezonderd van de zaal in een hok. Het decor bouwen ze zelf, de techniek doen ze zelf. Vanwege de korte voorbereidingstijd plukken ze acts uit Charlatans, a medicine show, hun internationale hitvoorstelling van twaalf jaar geleden, voor een nieuwe show van een uur. “Ik snap dat veel theatergezelschappen zeggen: met deze restricties kunnen we niet uit de voeten. Dat is ook zo. Wij kunnen ook niet doen wat we normaal doen. Wij hebben het geluk dat we het in een andere vorm kunnen gieten,” zegt Kolsters.

Via videovergaderingen (‘Daarvoor zijn we eigenlijk niet geschikt, want we praten allemaal door elkaar heen’) wordt alles afgetimmerd. Hoe ze ál die beren op de weg het hoofd kunnen bieden. Ze moeten over de gekste dingen nadenken. Zo mogen bezoekers tot kort van tevoren annuleren, als zij of iemand uit hun gezin koorts heeft. “Dan geven we hun geld terug. Maar dat kost ons weer inkomsten, terwijl we nipt kostendekkend zijn. Dus leggen we een reservelijst aan, zodat de zaal wel vol blijft,” legt Kolsters uit.

Een hoop gekkigheid

Al die restricties bieden ook kansen. “Ik herinner me hoe we na het succes van Charlatans zo’n beetje een onbeperkt budget kregen voor de voorstelling daarop. Dat werkt verlammend. Nu zijn we een hoop gekkigheid aan het bedenken. 1,5 meter afstand kan ook zijn: 1,5 meter

bóven iemand, toch? En we kunnen bijvoorbeeld een podium de zaal in bouwen, want je mag toch niet alle stoelen gebruiken. Dat zou in gewone tijden zonde zijn van de kaartjes die je dan niet kunt verkopen,” zegt Kolsters.

De circusachtige spektakels die de ‘theaterbroers’ als handelsmerk hebben, maken 1,5 meter afstand houden onmogelijk. Fysiek contact is onontkoombaar. “Dus waarschijnlijk gaan we tijdens de speelperiode als een gezin samenleven, in vrijwillige quarantaine. Weg van onze eigen gezinnen. Ja, dat is een offer, maar alles voor de kunst,” zegt Van Vemde.

Kolsters: “We maken altijd een risico-inventarisatie. Voor een act van Joost in een eerdere voorstelling met een brandende rok hadden we bijvoorbeeld zes man nodig voor de veiligheid. Zo’n act is dus geen optie. Nu staat er in de risico-inventarisatie dat we dagelijks gaan temperaturen en ieders gezondheid goed moeten monitoren.”

Het wordt, al met al, een ‘heel gekke, intieme avond’. Van Vemde: “Heel exclusief en kleinschalig. Eigenlijk kun je dichterbij dan dit niet bij het publiek komen, en dat is toch ook wel weer bijzonder.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden