Plus

Theateralliantie: 'Samen vullen we die lege zalen wel'

Edwin van Balken (54) is directeur van de stichting Theateralliantie, die grootschalige kwaliteitsproducties ambieert te maken. 'Daar was een tekort aan.'

Beeld Eva Plevier

De roadmovie-musical Selma Ann Louis onder regie van Pieter Kramer met Plien & Bianca, die morgen in première gaat in het DeLaMar Theater, is de tweede grote productie van de Theateralliantie. "Fiddler On the Roof, onze eerste productie, is 146 keer gespeeld, en dat was een groot succes," zegt Edwin van Balken in zijn kantoor aan de Sarphatistraat.

Van Balken was acht jaar directeur van het DeLaMar Theater voor hij vorig jaar overstapte naar de Theateralliantie. "In mijn tijd als directeur van het DeLaMar zag ik dat de grote zaal vaak niet bespeeld werd. En ik wist dat meer theaters in Nederland daar last van hebben. In sommige theaters wordt die zaal maar 120 dagen per jaar benut."

"Er waren nog maar weinig reizende producties, gesubsidieerde gezelschappen spelen in kleinere zalen, en vrije producties willen wel groot, maar hebben daarvoor de financiële middelen niet. Ik zag een gat in de markt voor die zalen met duizend stoelen. Grootschalige producties voor een groot publiek, maar wel van een passende kwaliteit."

Moeite hadden zalen te vullen
In dat gat wilde Van Balken graag springen. Hij ging met theaterdirecteuren praten die ook moeite hadden de grote zalen te vullen en daar graag grote producties zouden zien.

"Maar dat vraagt zo veel financiering dat het niet zelfstandig lukt. Acht theaters wilden meedoen met Fiddler on the roof, waaronder DeLaMar en theaters in Rotterdam, Breda, Groningen en Heerlen. De acht theaters hebben voor honderd procent de financiering op zich genomen, en hebben een producent gekozen. Voor Fiddler on the roof was dat Stage Entertainment. Dat heeft de musical voor ons gemaakt."

Samen financieren
Tot Van Balken er aantrad was de Theateralliantie een stichting die weleens een productie maakte: War Horse, De tweeling. "De stichting was al een tijdje in ruste. Toen we met Fiddler bezig waren hebben we de stichting Theateralliantie nieuw leven ingeblazen en vanaf 1 september 2017 zijn we onder die luifel producties gaan maken. Komend seizoen maken we vier producties, onder meer de musicals The Addams Family en The Color Purple, en daarna ook vier of vijf producties per seizoen. Alles wordt gefinancierd door producenten én theaters samen en de winst gaat naar die financiers terug."

Voor Fiddler On the Roof was Van Balken best zenuwachtig. "Het was onze eerste productie en dan is het fijn dat het slaagt, dat iedereen ziet dat het er goed uitziet. Ik denk dat het artistiek-inhoudelijk gelukt is, dat er genoeg publieke belangstelling was, en dat het dus financieel voor de theaters goed was."

"Met Thomas Acda hadden we een grote naam, maar wij hadden hem nooit gevaagd als uitvoerend producent Albert Verlinde, regisseur Ruut Weissman en ik niet dachten dat Thomas de beste man was voor Tevye. Dat is gebleken. En ik kan niet ontkennen dat een bekende naam voor het publiek toch dat zetje extra kan zijn om een kaartje te kopen."

Belangstelling
Het succes van Fiddler wekte veel belangstelling van andere theaters, producenten en theatermakers. Van Balken krijgt van hen allerlei voorstellen.

"Wij kijken of die plannen voldoen aan de kwaliteit die we willen, of er genoeg publiek op af zal komen, zodat we er lang mee in de theaters staan en, uiteraard, of het financieel haalbaar is. Dat zijn onze drie kerncriteria. Soms is een idee goed, maar denken we dat er niet genoeg publiek zal komen en dat theaters niet genoeg speelbeurten zullen afnemen. Dan is het niet voor ons. Maar als het er allemaal goed uitziet, gaan we om tafel met de theaters om een tour op te zetten."

"Op die manier zien gezelschappen dat theaters partners zijn en niet alleen afnemers. Komend seizoen werken we met 21 theaters, 3 producenten en een gesubsidieerd gezelschap."

Lees ook: Ruut Weissman over #MeToo: 'Ik zal hier tot mijn dood tegen moeten vechten'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden