PlusAchtergrond

‘Theater open voor 30 mensen? Een belediging voor het vak’

Het klinkt mooi: vanaf juni kunnen we weer naar het theater. Reken er niet te veel op. De theaterwereld reageert met onbegrip op de aankondiging van het kabinet. ‘Dit is het domste wat ik in lange tijd gehoord heb.’

Carré heeft een plan om de capaciteit coronaproof terug te brengen naar 450 bezoekers.Beeld ANP Kippa

Theaterproducent Ruud de Graaf heeft moeite zich te beheersen wanneer hij reageert op het kabinetsbesluit om theaters vanaf 1 juni weer open te laten gaan met een maximum van dertig mensen, inclusief personeel. “Hier hebben we helemaal niets aan, een wassen neus. Wie heeft dit verzonnen? Ik ga niet eens nadenken over een voorstelling voor dertig of honderd man, wat vanaf 1 juli mag. Dit is het domste dat ik in lange tijd gehoord heb.”

De algemeen directeur van producent De Graaf & Cornelissen spreekt uit het hart en vertolkt ook de mening van zijn collega’s. Welke producent er ook aan het woord komt over de versoepeling van de coronamaatregelen in de theaterbranche, het oordeel is hetzelfde: een belediging voor het vak. “Er worden valse verwachtingen gewekt,” zegt Albert Verlinde (Stage Entertainment Nederland). “Ik ben echt kwaad,” zegt producent/acteur Jon van Eerd (De Pretfabriek). “De minister (Ingrid van Engelshoven van Cultuur, red.) zal toch niet echt denken dat dit een oplossing is? Zo dom zal ze toch niet zijn?”

De producenten en de theaters zijn het erover eens dat het onder deze omstandigheden geen zin heeft de deuren te openen. Alleen al met personeel van theaters, de technici en de artiesten is het aantal van dertig bijna bereikt. “Het enige theater dat opengaat is het vlooientheater,” zegt De Graaf cynisch. “Minister Van Engelshoven geeft met deze maatregelen aan dat ze er niets van snapt. We hadden liever gehad dat het kabinet had gezegd: de theaters blijven tot 1 januari dicht. Dan weten we tenminste waar we aan toe zijn.”

Verrast

De theatersector verbaast zich erover dat het kabinet geen onderscheid maakt tussen grote theaters als Carré en het Nieuwe Luxor en kleine podia. De Ziggo Dome, waar normaal 17.000 mensen in passen, opperde vandaag om shows voor 2000 tot 2500 man te organiseren. De Graaf: “En in Carré passen normaal 1750 man, maar zij hebben een plan om die capaciteit helemaal coronaproof terug te brengen naar 450, waarom wordt daar niet naar geluisterd?”

Van alle theaters, concertgebouwen en schouwburgen zijn er 127 onderdeel van de branchevereniging VSCD. Directeur Gabbi Mesters werd gisteren verrast door de mededelingen van het kabinet. “Wij zijn juist bezig om een protocol te maken met oplossingen op maat voor verschillende typen podia. Die plannen moeten we op 18 mei inleveren bij het ministerie. Waarom er niet overlegd is? Ik weet het niet, ik blijf weg van aannames.”

Brandbrief

Dat de nood hoog is bij de culturele bedrijven die geen subsidie ontvangen, is duidelijk. Albert Verlinde stelt bijvoorbeeld dat zijn bedrijf dit jaar afkoerst op een omzetverlies van 40 tot 50 miljoen euro. Bij collega-producenten is de financiële nood vanwege de coronacrisis niet minder hoog. De verenigde theaters stuurden begin deze week een brandbrief naar meerdere ministeries. “Alleen al voor onze 127 is minstens 55 miljoen euro nodig,” zegt VSCD-directeur Mesters. “Komt dat geld niet snel los, dan valt deze zomer een derde van die theaters om.”

De minister liet deze week weten dat er momenteel wordt gesproken over steun aan de podia, ze wil niet vooruitlopen op de uitkomsten. “De nood is bij ons heel hoog, nu krijgen we een verdienmodel aangereikt dat daar haaks op staat,” zegt Mesters. “Een kapper kan geld gaan verdienen als hij open mag, voor theaters ligt dat anders. Voor de meeste podia geldt dat er voor een voorstelling meer kosten gemaakt worden dan dat er verdiend wordt, met dertig of honderd toeschouwers.”

Contactberoepen

Afgezien van financiële steun zien de producenten pas weer perspectief wanneer acteurs en musici tot de contactberoepen worden gerekend, zodat zij op het podium geen anderhalve meter afstand hoeven te bewaren. De theaters hebben dringend behoefte aan flexibiliteit om vanaf september hun zalen zo goed mogelijk verantwoord te vullen. Mesters: “Beide groepen moeten dringend worden geholpen, want zonder de één kan de ander niet bestaan.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden