Plus

Theater Amsterdam heeft het zwaar: 'Theater is geen A-product meer'

Theater Amsterdam heeft het moeilijk. Toneel­stuk Anne is gestopt en de musical Sky eindigde in een flop en in ­rechtszaken. 'Het kost ons heel veel geld.'

Theater Amsterdam in de Houthavens werd speciaal gebouwd voor toneel­voorstelling Anne, over Anne Frank Beeld Elmer van der Marel

Directeur Jeroen Tielens beaamt dat Theater Amsterdam het zwaar heeft. "Als je een productie moet sluiten, heeft dat een behoorlijke ­impact." In juni werd de 3D-musical Sky van de planken gehaald na slechts drie maanden.

De kaartverkoop viel tegen. Een enorme teleurstelling voor het theater in de Houthavens, dat twee jaar geleden groots werd geopend met toneelstuk Anne, over Anne Frank, en dat hoge verwachtingen had van Sky, dat mede uit de koker kwam van John Ewbank en Marco Borsato.

Nu Sky voortijdig is gestopt heeft Theater Amsterdam tot volgend jaar september geen eigen productie in huis - de tijd die het kost om iets nieuws te maken. Het gebouw is te huur voor bedrijfsevenementen (zie kader) en vanaf 2017 zijn er twee externe producties te zien.

Aan de eigen voorstellingen heeft Theater Amsterdam tot nog toe niets verdiend. Ideaal is het niet. "Natuurlijk wil je eigen producties maken," zegt Tielens. "En dat gaan we ook doen."

In de tussentijd wordt het theater geplaagd door twee rechtszaken die zijn aangespannen door castleden van Sky tegen producent Sky ­Netherlands BV. De cast was tot januari 2017 gecontracteerd. Negen leden vechten nu de zogenoemde 'projectclausule' aan uit hun contract.

Het is een clausule die gebruikelijk is in de theaterwereld en stelt dat het contract eindigt als een productie voortijdig stopt. Sky Netherlands is in één zaak in het gelijk gesteld door de rechter, maar er dient nog een hoger beroep en een tweede zaak.

Businessmodel

Theater Amsterdam is in de eerste plaats gebouwd voor voorstellingen. Ook is het vanaf dag één al (deels) af te huren voor bijvoorbeeld bedrijfspresentaties of premières. Op die manier verzekert het theater zichzelf van inkomsten, ook op momenten dat er geen voorstelling speelt, en is het rendabel te houden. Wat betreft bedrijfsevenementen waren er deze week bijvoorbeeld evenementen ingepland van Telegraaf Media Groep en van Deloitte

Desalniettemin was Anne een succes, aldus het theater. De voorstelling speelde twee jaar. Dat is lang voor een toneelvoorstelling. Zeker als je bedenkt dat Anne zonder subsidie is gemaakt en het daardoor volledig van de kaart­verkoop moest hebben. Toch is het ook kort, wetende dat er een heel theater voor is gebouwd.

Directeur Jeroen Tielens is het met dat laatste oneens. "Natuurlijk was er bij ons de hoop dat Anne jaren zou spelen, à la Soldaat van Oranje, maar in de eerste plaats is het theater gebouwd voor de techníek van Anne. Niet om de voorstelling per se tientallen jaren te laten draaien."
De Levita sluit zich daarbij aan. "We hebben een theater voor de stad willen bouwen."

Marketingramp
Op het moment zijn er plannen om Anne in het buitenland op te voeren. Vanuit Japan en de VS is er interesse. En het is ook de bedoeling dat Sky wordt vertaald, naar het Engels. De Levita gelooft heilig in het verhaal, vertelt hij. Dat gaat over een meisje (Sky) dat erg wordt gepest en in coma raakt.

Bezoekers zeiden in enquêtes achteraf dat ze super­enthousiast waren, zegt De Levita. "Ze gaven bijna allemaal een negen."

Dat het met Sky in Nederland toch niet is gelukt, heeft meerdere oorzaken, denkt De Levita. Allereerst was het, zoals hij zegt, 'een marke­ting­ramp'.

"We hadden het budget voor een gewone productie, maar als je een nieuwe titel hebt die zich niet al heeft bewezen in de markt, dan is dat niet genoeg." Ten tweede waren daar de slechte recensies. Onterecht, vindt hij. "In alle recensies is niet één goed woord over de muziek van Ewbank gezegd. Dat kan echt niet. Hij is de beste componist van Nederland."

Verder is de theatermarkt sowieso een lastige geworden, vindt De Levita. "Theater wordt niet meer gezien als een A-product. Kaartjes worden via kortingssites voor de helft van de prijs aangeboden. Mensen moeten weer respect krijgen voor het maken van grote producties."

Een nieuwe voorstelling moet volgend jaar september het tij keren. Wat het wordt, kan De Levita nog niet zeggen. Het theater heeft meerdere opties. "We hebben al twee producties gedraaid die ik supergeslaagd vind en er komen er meer. Je moet er gewoon voor knokken."

Imagine Nation

Theater Amsterdam is gebouwd door Imagine Nation, het bedrijf dat in 2012 is opgericht door Robin de Levita en Kees Abrahams. Het ging open in 2014.

Momenteel bouwt Imagine Nation in Tokio aan een theater, voor een lokale opdrachtgever. Ook in China zijn er plannen. In Londen wordt gewerkt aan een theater waar een versie van The Hunger Games zal worden opgevoerd.

Robin de Levita was in Londen eerder als producent betrokken bij de musicalversies van onder andere Chicago, The Lion King en Les Misérables.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden