Plus Filmrecensie

The Third Wife: beklemmende onderdrukking in pasteltinten

De 14-jarige May (gespeeld door de 12-jarige Nguyen Phong Trà My) wordt uitgehuwelijkt aan Hung (Lê Vũ Long), bezitter van een zijde­plantage en al getrouwd met twee vrouwen. Met een pastelkleurige ­cinematografie toont het poëtische debuut The Third Wife van ­regisseur-scenarist Ash Mayfair de beklemming van patriarchische verhoudingen op het Vietnamese platteland van de 19de eeuw.

Mayfair schetst in grote maar precieze lijnen een kleine sfeerwereld die zich in loom tempo blootgeeft. Tegelijk met de stille en naïeve May leert de kijker over de onderlinge relaties in de grootfamilie en waant ze zich een stille toeschouwer die de interne politiek moet ontrafelen.

Die is vrij simpel: mannen maken de dienst uit. May leert snel dat ze een zoon moet baren om een beetje aanzien te krijgen. Zelfs dan blijven vrouwen, bewijst Hungs eerste vrouw Ha (Tran Nu Yên Khê), gevangen in het web van onmogelijkheden dat de traditionele machtsverhoudingen hebben gespannen.

De adembenemende stillevens zijn geen lege schoonheden. Het oogstproces van de zijderups staat symbool voor Mays volwassenwording.

Ondanks het thema van onderdrukking is The Third Wife ook een viering van vrouwelijke seksualiteit, met anachronistische scènes waarin masturbatie, menstruatie en homoseksualiteit worden besproken. Zo weet Mayfair de beklemming van vrouwenonderdrukking op te roepen zonder er helemaal in op te gaan.

The Third Wife

Regie Ash Mayfair
Met Lê Vũ Long, Nguyen Phuong Trà My, Tran Nu Yên Khê
Te zien in Filmhallen, Rialto

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden