The Square grote winnaar bij de Europese Oscars

The Square is de grote winnaar geworden bij de 30e European Film Awards, de Europese tegenhanger van de Oscars.

De Zweedse producer Erik Hemmendorf van de film The Square is blij met zijn prijs Beeld ANP

De Zweedse tragikomedie, waarin Ruben Östlund het menselijk onvermogen blootlegt en tegelijkertijd zijn pijlen richt op de wereld van de beeldende kunst, won zaterdagavond in Berlijn zes prijzen: beste film, beste komedie, beste regie en montage (Östlund), beste acteur (de Deense tv-ster Claes Bang) en beste production design.

Meer dan drieduizend leden van de European Film Academy - filmmakers en -professionals uit heel Europa - hadden hun stem uitgebracht. Nadat hij zijn tweede prijs van de avond had opgehaald probeerde socioloog-cineast Östlund het galapubliek aan te zetten tot het slaken van een oerkreet - iets wat hij ook al deed nadat hij in mei de Gouden Palm in ontvangst had genomen op het festival van Cannes.

Een lange, voorspelbare avond
Het was een lange, voorspelbare avond in het Haus der Berliner Festspiele, met veel mislukte pogingen tot humor van spreekstalmeester Thomas Hermanns en de Spaanse acteur Alex Brendemühl en de Russische actrice Palina Rojinski, die scènes naspeelden uit Europese topfilms.

Er was aandacht voor #MeToo ("Het is feministisch om als vrouw je integriteit te bewaren," zei Julie Delpy), maar het vaakst ging het, zoals te doen gebruikelijk bij de Europese filmprijzen, over politiek. Over het woekerende nationalisme en populisme, over de Brexit ("Europa is niet het probleem, Europa is de oplossing,", aldus regisseur Wim Wenders, de president van de European Film Academy), en de Russische regisseur Oleg Sentsov, die is veroordeeld tot twintig jaar celstraf omdat hij kritiek had geuit op de Russische bezetting van de Krim.

De Chinese kunstenaar en dissident Ai Weiwei zat ook in de zaal; er werd een deel voorgelezen uit de brief waarin hij de Russische autoriteiten vraagt om de onmiddellijke vrijlating van Sentsov.

Karrenvracht aan prijzen
Er werd weer een karrenvracht aan prijzen uitgereikt. De Hongaarse Alexandra Borbély won de prijs voor de beste actrice voor haar hoofdrol in On body and soul - het was de enige prijs voor het drama van Ildikó Enyedi, dat vijf keer was genomineerd.

De volledig geschilderde animatiefilmLoving Vincent, over het leven en de mysterieuze dood van schilder Vincent van Gogh, won de prijs voor de beste animatiefilm. Het straffe feministische drama Lady MacBeth werd onderscheiden als 'Europese ontdekking'. "Ik heb 'm niet gezien, maar ik heb gehoord dat-ie heel goed is", zei de Britse veteraan Stephen Frears toen hij zijn landgenoot William Oldroyd de prijs overhandigde.

De Russische filmmaker Aleksandr Sokoerov kreeg een Lifetime Achievement Award, de Franse actrice Julie Delpy, die artfilms afwisselt met blockbusters, kreeg een prijs voor haar bijdrage aan de wereldcinema. Ze organiseerde op het podium een tombola om het net ontstane gat van 600.000 euro in de begroting van haar nieuwste film My Zoe te dichten; de winnaar mocht de ochtend na de uitreiking met haar ontbijten.

Nederland figureerde
Nederland figureerde. Leendert van Nimwegen, die al eerder was bekroond met een European Film Award voor het haar en de make-up in Martin Koolhovens western Brimstone, mocht met zes andere winnaars van de zogenaamde 'excellence awards' even het podium op om een applaus in ontvangst te nemen.

King of the Belgians, gecoproduceerd door het Amsterdamse Topkapi Films, legde het in de categorie beste Europese komedie af tegen The Square. Niet Stranger in Paradise, de debuutfilm van Guido Hendrikx die vorig jaar het Idfa opende, maar Komunia, het debuut van de Poolse Anna Zamecka, was de beste documentaire.

En Vinca Kruk en Daniël van der Velden van de Amsterdamse onderzoeks- en designstudio Metahaven grepen naast de prijs voor de beste kortfilm; die ging niet naar hun Information Skies maar naar de Spaanse productie Timecode.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden