PlusInterview

The Specials steken oud protest in een nieuw jasje: ‘Songs uit de sixties vonden we te voor de hand liggend’

Geen ska op het nieuwe album van The Specials, de groep die dat genre ooit als geen ander nieuw leven inblies. Dit keer coveren ze protestsongs van soms net niet een eeuw oud.

The Specials anno 2021, met zanger Terry Hall, gitarist Lynval Goldring en bassist Horace Panter (vlnr). Beeld
The Specials anno 2021, met zanger Terry Hall, gitarist Lynval Goldring en bassist Horace Panter (vlnr).

En toen waren er nog maar drie. Vroeger pasten de leden van The Specials nauwelijks met zijn allen op een foto, nu zijn van de originele bezetting uit de late jaren zeventig en vroege jaren tachtig alleen zanger Terry Hall, gitarist Lynval Golding en bassist Horace Panter over. Jerry Dammers, de man die de groep oprichtte en op het briljante idee kwam oude Jamaicaanse ska te mengen met Britse punk, is al jaren van de radar verdwenen.

Succesvol zijn de huidige Specials wel. Het in 2019 verschenen Encore was thuis, in Engeland, zelfs hun eerste album dat de hoogste plaats van de verkooplijsten bereikte. In het zelfde jaar trad de groep in Amsterdam twee avond achtereen op in een kolkend Paradiso. “Oh ja, dat was echt wild,” zegt Horace Panter, zoomend vanuit zijn huis op het Britse platteland. “Ik herinner me ook dat er heel veel Britten waren. Als ik de zaal inkeek, zag ik overal bekenden.”

Dit album zou oorspronkelijk een reggae-album worden

Panter: “Dat was het plan, ja, maar uitgewerkt was het nog niet, hoor. Toen we er eenmaal echt mee aan de slag wilden gaan, ging in Engeland de lockdown in. Wij zijn niet het soort band waarvan de leden ook op afstand van elkaar kunnen samenwerken, dus het project werd stilgezet. Maar toen werd 2020 behalve het jaar van corona ook het jaar van protest. Black Lives Matter draaide om zaken die voor The Specials altijd al belangrijk waren. Zo is het idee ontstaan een plaat met protestsongs op te nemen. In mei van dit jaar zijn we studio ingegaan.”

Het gaat op Protestsongs 1924-2012 om covers van bestaande songs. Hoe kozen jullie die?

“Terry heeft heel veel nachten zitten YouTuben. Ik ben mijn eigen platencollectie ingedoken en heb vrienden geraadpleegd wier muzieksmaak ik serieus neem: ‘Niet verder vertellen hoor, maar The Specials gaan een album met protestsongs opnemen, heb jij nog een suggestie?’ Ik heb de afgelopen tijd heel veel voor mij nieuwe muziek leren kennen. We vonden veel bruikbaars, we hadden een enorme longlist.”

The Specials met leden uit hun oor­spronkelijke samenstelling met (v.l.n.r.) zanger Neville Staple, gitarist Roddy Byers, bassist Horace Panter, gitarist Lynval Goldring, drummer John Bradbury en toetsenist Jerry Dammers in 1980. Beeld NBCUniversal via Getty Images
The Specials met leden uit hun oor­spronkelijke samenstelling met (v.l.n.r.) zanger Neville Staple, gitarist Roddy Byers, bassist Horace Panter, gitarist Lynval Goldring, drummer John Bradbury en toetsenist Jerry Dammers in 1980.Beeld NBCUniversal via Getty Images

“Het moeilijkst aan deze plaat was de beslissing welke songs we ook echt op de plaat gingen zetten. Het opnemen ging heel gesmeerd. Het oudste nummer op het album is Ain’t Gonna Let Nobody Turns Us Around, een spritual die al in 1924 op de plaat werd gezet door The Dixie Jubilee Singers en die later een strijdlied werd van de Amerikaanse burgerrechtenbeweging. Het recentst, uit 2012, is Fuck All The Perfect People van Chip Taylor, de man die ook Wild Thing schreef.”

De muziek op het album is heel gevarieerd, maar ska – toch jullie specialiteit – ontbreekt.

“Het publiek vindt het best als we bij optredens alleen oud werk spelen. Wij zijn ook gek op die oude songs, maar we willen meer zijn dan ’s werelds beste Specialstributeband. Op Encore zijn we nieuwe wegen ingeslagen. Er stond behalve ska ook funk en jazz op en zelfs een nummer in vijfkwartsmaat. Op het nieuwe album gaan we nog veel verder. Maar we willen het publiek ook niet van ons vervreemden. Live kunnen we hooguit drie songs van deze plaat spelen. Get Up, Stand Up kunnen de fans best aan, ook al klinkt het bij ons heel anders dan bij Bob Marley, maar daarna willen ze weer gewoon Monkey Man of Too Much Too Young horen.”

Bij protestsongs denkt iedereen al snel aan de jaren zestig. Die komen er bekaaid af op het album. De cover van Trouble Everyday van The Mothers of Invention is een zeldzame verwijzing naar die periode.

“Songs uit de sixties vonden we te voor de hand liggend. We hadden geen zin in Dylan of Give Peace a Chance. Zappa’s Mothers of Invention zijn een stuk obscuurder. Trouble Everyday komt van het album Freak Out, dat ik als vijftienjarige kocht nadat ik het in de etalage van een platenzaak had zien hangen. Ik dacht: mannen die zo boos kijken moeten wel goede muziek maken. Dat viel tegen.”

“De muziek op kant 2 is ongeveer even onverdraaglijk als Lou Reeds Metal Machine Music. Maar op kant 1 staan goede songs. De tekst van Trouble Everyday is heel actueel. Zappa schreef het nummer in 1966 naar aanleiding van de rellen in Watts in Los Angeles, maar de tekst zou ook kunnen slaan op de gebeurtenissen vorig jaar in Minneapolis, Portland en Seattle.”

Jullie coveren ook Soldiers Who Want To Be Heroes van Rod McKuen. Dat is voor Nederlanders allerminst obscuur. Het nummer stond hier in 1971 op 1 in de Top 40.

“Wát, echt waar!? Ik weet dat hij een periode in Amsterdam heeft gewoond, maar dit is nieuw voor me, geweldig. McKuen was zowel songschrijver als dichter. Een heel interessante figuur, ook al vonden de hippies en de beatniks hem te mainstream. Hij vertaalde de chansons van Jacques Brel, waardoor diens werk ook buiten Frankrijk bekend werd. En wat ik heel fascinerend vind: hij had een van de grootste platencollecties van de wereld. in de kelder onder zijn huis in Beverly Hills had hij dertigduizend elpees staan.”

Wat zal Jerry Dammers van het nieuwe album vinden?

“Hij zal het geweldig vinden, het beste wat The Specials ooit hebben gemaakt! Nee, hij zal het wel niets vinden. Hij was er ook op tegen dat we de groep in 2009 weer oprichtten. Maar ik ga niet negatiefs over hem zeggen. Als hij niet in 1977 The Specials had opgericht, zou ik nu niet met jou zitten te praten.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden