PlusFilmrecensie

The Rental: aardig idee, slordige afwerking

The Rental van regisseur Dave Franco maakt vooral duidelijk hoe een aardig idee op een slordige afwerking stuk kan lopen.

The Rental.Beeld AP

Zakenpartners Charlie en Nina plannen op hun kantoor een weekendje weg alsof ze een stel zijn, maar dat is niet het geval. Charlies vrouw gaat mee, en zijn jongere broer ook, want die heeft wat met Nina. We kunnen vermoeden dat de verhoudingen ­binnen de groep niet optimaal zijn, vooral wanneer in een bijzin wordt gezegd dat het broertje een strafblad heeft, maar de particulier verhuurde villa met zeezicht is groot genoeg om iedereen de ruimte te geven. En twee dagen is geen week.

De lang uitgesponnen autorit door de bossen naar de rotskust zet de zaken op scherp: zo beginnen alle Amerikaanse horrorfilms over verdoemden die in een motel, boshut of zomerkamp door boemannen worden geterroriseerd. Maar The Rental pretendeert meer te zijn dan de zoveelste hellevaart van dom jong slachtvee. De vier protagonisten zijn geen impulsieve tieners maar rationele volwassenen.

In hun scenario maken schrijver Joe Swanberg en debuterend regisseur Dave Franco (broer van James) veel werk van de onderlinge verhoudingen, onzekerheden en onbenoemde ergernissen, alsof ze eigenlijk een drama over spanningen bij twee tot elkaar veroordeelde koppels wilden maken. Misschien hadden ze dat moeten doen. Dan Stevens, Sheila Vand, Alison Brie en Jeremy Allen White laten een dik half uur zien daar goed mee uit de voeten te kunnen.

Dan gaat een knop om en zitten we ineens naar een verkapte tienerhorrorfilm in een te grote chique jas te kijken. Het is een curieuze overgang: de scenarioschrijvers proberen voor alle plotkronkels en onlogische handelingen rationele verklaringen te verzinnen, waardoor de vier volwassenen steeds dommer lijken. Wanneer ze er niet uitkomen, gebruiken Swanberg en Franco een zakje xtc als plamuur om de gaten in hun scenario te dichten. En dan moet de hijgende boeman nog komen.

Wanneer we bij een nachtelijk gluurdersperspectief op het terras van de villa gehijg horen, is de beer los. Dan mag Franco laten zien dat hij echt wel naar John Carpenter (Halloween), Brian De Palma (Body Double) en Alfred Hitchcock (Psycho) heeft gekeken. Hij heeft echter niet begrepen waarom zijn begaafde voorgangers wel met vergezochte en bizarre wendingen wegkwamen. Houd de motieven van je personages inzichtelijk en begrijpelijk, breng de spanning gestaag naar een kookpunt en roep ‘boe’ op het moment suprême. The Rental maakt vooral duidelijk hoe een aardig idee op een slordige afwerking stuk kan lopen.

The Rental

Regie Dave Franco
Met Dan Stevens, Sheila Vand, Alison Brie, Jeremy Allen White
Te zien in Arena, Euroscoop, De Munt

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden