The Personal History of David Copperfield: deze Copperfield heeft een frisse levenssprint

The Personal History of David CopperfieldBeeld Dean Rogers

De meeste eerdere verfilmingen van Charles Dickens’ klassieke roman David Copperfield (1850) zijn tv-series. Niet verwonderlijk, want voor een speelfilm biedt de breed uitwaaierende en episodisch vertelde levensloop van het titelpersonage nogal veel materiaal.

De Britse satiricus Armando Iannucci waagt zich er met The Personal History of David Copperfield nu wel aan, en slaagt wonderwel. Om dat voor elkaar te krijgen heeft hij personages weggelaten, gebeurtenissen ingedikt, situaties met elkaar verweven. En hij gaat in volle vaart door het verhaal – deze Copperfield heeft geen levensloop, maar een levenssprint. Het resultaat is een film met een uitdagende frisheid, zoals die in het stoffige genre van de verfilming van literaire klassiekers zelden wordt vertoond.

Iannucci staat bekend om zijn grofgebekte satire in series als The Thick of It en Veep en films als The Death of Stalin. Hier werkt hij in een optimistischer register, dat hem verbazingwekkend goed past. En zijn enorme gevoel voor taal blijft onmiskenbaar – in zijn handen wordt Dickens’ victoriaanse taalgebruik levend en levendig. Hij wordt daarin gesteund door een uitstekend, ‘kleurenblind’ gecast acteursensemble, aangevoerd door de uiterst innemende Dev Patel in de titelrol.

Met zorg en liefde

Dickensfans hoeven zich overigens niet al te druk te maken over de in­grepen van Iannucci en coscenarist Simon Blackwell. Allereerst omdat ze met zorg en liefde voor het bronmateriaal te werk zijn gegaan. Iannucci is een groot Dickensliefhebber, en maakte in 2012 al een tv-documen­taire waarin hij de moderne relevantie van diens werk bepleitte.

Maar vooral omdat de filmmakers zo slim zijn geweest om het vervormen van je bronmateriaal tot een nieuw verhaal de kern van de film te maken.

Dit is immers niet zomaar het levensverhaal van David Copperfield, maar zijn persoonlijk vertelde relaas, zoals de titel van de film benadrukt (Dickens’ oorspronkelijk als feuilleton uitgegeven werk heette officieel overigens voluit The Personal His­tory, Adventures, Experience and Observation of David Copperfield the Younger of Blunderstone Rookery). Daarmee is Iannucci’s film niet alleen een verfilming van het boek, maar onder het oppervlak ook een film over het schrijven van dat boek.

David Copperfield was Dickens’ meest autobiografische werk, en zijn eigen favoriet. Van de vijftien romans die hij schreef is het precies de middelste. Voor experts is het een sleutelboek, dat zijn overgang van romans over kinderen naar meer volwassen verhalen markeert. Dat is ook de boog die het verhaal van David Copperfield maakt: van jeugdige onrust naar een volwassene die zijn plek in de wereld gevonden heeft.

Dickens gebruikt in het boek gebeurtenissen en mensen uit zijn eigen leven, maar zet die naar zijn hand. Hij vertelt zijn eigen levensverhaal zoals hij het had gewild. Diezelfde vrijheid neemt Iannucci nu in zijn verfilming: hij verfilmt David Copperfield zoals hij het heeft gelezen.

The Personal History of David Copperfield

Regie Armando Iannucci

Met Dev Patel, Tilda Swinton, Hugh Laurie