The Peanut Butter Falcon is een zoetsappige maar krachtige film

Beeld Seth Johnson

In deze vrije bewerking van ­Huckleberry Finn ontsnapt Zak (Zack Gottsagen), een man met het syndroom van Down, uit een verzorgingstehuis. Hij verstopt zich in de boot van Tyler, een krabvisser (Shia LaBeouf) die op de vlucht is voor een tweetal concurrenten die uit zijn op wraak. Laat je niet afschrikken door deze wat lompe premisse, want The Peanut Butter Falcon is misschien weinig subtiel, maar schittert door de oprechte, hartverwarmende boodschap die het kloppende hart vormt van de film.

Ja, de zoetsappige film staat bol van de clichés — ergens in het begin, vlak voordat Zak uit het bejaardentehuis ontsnapt, zegt zijn kamergenoot dat vrienden de familieleden zijn die je hebt gekozen. Dat hebben we al veel vaker gehoord. Maar regisseurs Tyler Nilson en Michael Schwartz, die hiermee hun speelfilmdebuut maken, verweven dit soort bemoedigende boodschappen in de textuur van de film.

The Peanut Butter Falcon is door en door americana. Countryliedjes accentueren de zonovergoten cinematografie van maisvelden en rivierbeddingen. Bijna ruik je de krabvangst en voel je het vuil op je huid terwijl Zak en Tyler op een vlot ­richting Florida varen.

De mythische vertelling is meer bezig met moraal dan met narratieve verfijning. De antagonisten zijn standaard slechteriken en de obstakels onderweg soms wat gekunsteld. Deze banaliteiten verschrompelen echter in het licht van wat ze teweegbrengen. De grootste verdienste van de film is het empathisch tonen van de leefwereld van Zak, die nooit tot een symbool wordt gemaakt of tot zijn beperking wordt gereduceerd.

De morsige LaBeouf is geloofwaardig als visser die niets meer te verliezen heeft en Dakota Johnson, als verzorgster met het hart op de goede plek, geeft de film een zachtaardig randje. Maar de film floreert door de debuterende Gottsagen, wiens gelaagde acteerwerk de leukste momenten levert. Ten tijde van opgelaaide discussies over representatie in Hollywood, levert The Peanut Butter Falcon een krachtig voorbeeld van de waarde van zulk op ervaring ­gebaseerd acteerwerk.

The Peanut Butter Falcon

Regie Tyler Nilson en Michael Schwartz
Met Shia LaBeouf, Dakota Johnson, Zack Gottsagen, Thomas Hade