PlusFilmrecensie

The Painter and the Thief is een daverend portret van een­ onverwachte vriendschap

Still uit The Painter and the Thief. Beeld
Still uit The Painter and the Thief.

De Noorse documentaire The Painter and the Thief volgt Barbora, de schilder uit de titel, die besluit een schilderij te maken van Bertil, de dief die twee van haar geliefde kunstwerken uit een atelier stal. Wat volgt is een daverend portret van een ­onverwachte vriendschap.

Als Barbora aan Bertil vraagt waarom hij haar schilderijen heeft gestolen, aarzelt hij geen moment: “Because they were beautiful.” Het is dan ook duidelijk waarom hij ingaat op haar uitnodiging om model te staan voor haar werk. Barbora’s ­motieven zijn lastiger te doorgronden. In het begin probeert zij hem vooral te begrijpen. Bertil stond zo stijf van de drugs toen hij de diefstal pleegde dat hij zich die avond amper kan herinneren. Misschien schildert ze hem daarom, om het ­antwoord van zijn gezicht af te lezen – dezelfde reden dat ze ’s nachts naar zijn Facebookfoto’s staart.

Bertil voelt zich aangetrokken tot de schoonheid van Barbora’s kunst, zij lijkt vooral aangetrokken tot zijn destructieve kant. Hij is haar muze, zij is zijn verlosser. Terwijl hij stabiliteit – een huis, baan en relatie – vindt onder Barbora’s invloed, raakt zij juist steeds meer uit evenwicht: voor haar dreigt de ondergang, zowel ­financieel als in haar relatie.

Regisseur Benjamin Ree blinkt uit in zijn vertelkunst, die speelt met perspectieven en blinde vlekken. Vaak gaat hij terug in de tijd, om het verhaal vanuit een ander perspectief te benaderen. Op punten neemt de vertelling surrealistische vormen aan, met wendingen die metaforisch zo perfect passen dat het soms lijkt of fictieve elementen met het plot zijn verweven. Tegelijkertijd is de film een open zenuw, met rauwe emoties die in beider reactie op kunst naar voren komen.

Geënsceneerd of niet, Ree heeft duidelijk oog voor verhaal en weet de specifieke gebeurtenissen te ­overstijgen. Dit is niet alleen een ­portret van een vriendschap, maar ook een empathische ontleding van ­verslaving en een ontzagwekkende ode aan kunst.

The Painter and the Thief

Regie Benjamin Ree
Te zien in De Balie, Eye, Filmhallen, Kriterion, Studio K

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden