De erelijst

The Lexicon of Love van ABC: meer eighties wordt het niet

In deze rubriek bespreekt de muziekredactie van Het Parool een klassieker uit de geschiedenis van pop, jazz of klassieke muziek die het waard is opnieuw te beluisteren. Dit keer: The Lexicon of Love van ABC uit 1982.

The Lexicon of Love van ABC
 Beeld Het Parool
The Lexicon of Love van ABCBeeld Het Parool

Dinsdag is Martin Fry jarig, de zanger en tegenwoordig het overgebleven lid van ABC. Hij wordt 63 jaar. Er zullen tijden geweest zijn dat hij bang was zo oud niet te worden. Pas later maakte hij bekend dat hij tijdens de hoogtijdagen van ABC leed aan een zeldzame vorm van ­kanker. In 1985 werd hij er met succes voor behandeld.

Terug naar toen De vroege jaren tachtig waren, in weerwil van of waarschijnlijk eerder juist door de economische crisis van die tijd, een van de creatiefste periodes in de Britse popgeschiedenis. Er leek geen einde te komen aan de stroom nieuwe bands en zelfs complete stromingen. Een subcategorie binnen de new wave vormden de zogeheten new romantics. Die waren gek op mooie, buitenissige kleding, maar maakten ook vaak heel sterke platen. De ellende van het dagelijks leven leek voor even ver weg bij het beluisteren van hun groots klinkende en meeslepende muziek met een lekker zwaar aangezet romantisch karakter. ABC, een groep uit Sheffield, hoorde ook bij de new romantics. Hun debuutalbum The Lexicon of Love was in Engeland meteen een krankzinnig succes (nummer 1 in de albumlijst, beloond met platina) en deed het ook goed in Nederland (nummer 16).

Waarom nu herbeluisteren? In lijstjes met beste albums van de jaren tachtig scoort The Lexicon of Love steevast hoog. En terecht. Het album is zo eighties als maar kan, maar doet toch niet gedateerd aan.

The Lexicon of Love ving de tijdgeest, maar is ook tijdloos. Helemaal in de begintijd stelde ABC zich ten doel punk te kruisen met disco. Van die punk bleef weinig over, maar funky is de muziek op The Lexicon of Love op momenten zeker. Met zo’n typische, bijna brallerige newwavestem bezingt Martin Fry vol overgave de perikelen van de liefde.

Dat de plaat geluidstechnisch nog altijd triomfantelijk goed klinkt, was zeker niet alleen de verdienste van de groep zelf. Sterproducer Trevor Horn, die in dezelfde tijd ook werkte met Frankie Goes to Hollywood en zelf progrockers Yes de jaren tachtig wist binnen te loodsen, hielp de groep aan een overdonderende, soms tegen de bombast aanleunende sound.

Een grote rol bij de opnames (onder meer in de fameuze Abbey Road studio) speelde de Fairlight CMI, een kruising van een synthesizer en een computer en een peperdure voorloper van de huidige sample-apparatuur. Van het geld dat het instrument kostte kon je indertijd een knappe eengezinswoning kopen. Programmeurs die de Fairlight voor ABC bedienden vormden later zelf de groep Art of Noise.

Verder luisteren In 2016 bracht ABC (inmiddels in feite een soloproject van Fry) The Lexicon of Love II uit, een laat vervolg op het album uit 1982. Interessant experiment, zeker het beluisteren waard ook, maar uit de schaduw van deel I komt de plaat niet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden