Plus

The Latest Craze portretteert eigenzinnig: 'We doen niet mee met de meute'

Nederlandse modellen zijn zeer gewild in de internationale modewereld. Actief scouten levert veel zogeheten New Faces op. Het project The Latest Craze portretteert ze op een rauwe, eigenzinnige manier.

Tes Linnenkoper Beeld Mick de Lint

Fotograaf Mick de Lint en stylist Caroline Fuchs besloten onlangs het project The Latest Craze te beginnen. Ze zagen bij de vele modellenbureaus in Amsterdam continu alle New Faces - steeds diverser - voorbijkomen en bedachten een serie voor Instagram. Coole jonge talenten, vanaf 15, soms 14 jaar, aan het begin van hun carrière, buiten gefotografeerd, rechttoe rechtaan, alsof ze zo van straat zijn geplukt, rauw en eigenwijs gestyled.

Digitaal gecast bij bureaus als Paparazzi, Micha Models, De Boekers, Elite, VDM en Elvis. Fuchs: "Als ze binnenlopen, voel je pas hun energie, eigen stijl en persoonlijkheid; die ga ik dan net even versterken en er mijn idee overheengooien."

Kleding voor de shoots leent ze van jonge Nederlandse merken als The New Originals, Daily Paper, Maison the Faux en Liselore Frowijn, die ze combineert met vintage, Levi's, Nike en Adidas. Komen de meiden binnen op rollerblades, te gek, kunnen die er ook in.

"Die stoere streetstyle zie je overal opborrelen, onder invloed van Demna Gvasalia, die aan het roer staat van modehuizen Vetements en Balenciaga. Het draait in de modewereld gelukkig weer om creativiteit en eigenheid. En nee, Demna heeft helaas nog niet gebeld om met ons te werken, dat zou heel tof zijn."

Parkeergarage
Het duo wil het digitale platform een internationaal, urban gevoel geven. "De foto's zouden ook in een buitenwijk van Parijs of Londen geschoten kunnen zijn," zegt De Lint. Zo stonden ze laatst op een trieste decemberdag in een vervallen parkeergarage in de Bijlmer.

"Het stormde, overal enge geluiden, heel spannend, dat doet iets met die meiden. En op locatie krijg je vaak zoveel cadeau. Een meisje onder een viaduct, net nog even de reflectie van het lijnenspel in haar zonnebril. En het is een goede leerschool voor ze. Tes Linnenkoper, het meisje op de rolschaatsen, appte me dat de shoot haar een boost in zelfvertrouwen had gegeven."

Jip Boxstart Beeld Mick de Lint

Fuchs: "Er gebeuren zulke leuke dingen. Mara van Micha Models droeg op The Latest Craze een Adidaspak ontworpen door Rita Ora. Ora plaatste 'm door en zo had Mara Kasanpawiro uit Schiedam ineens 70.000 likes."

Misschien zit de nieuwe Imaan Hammam erbij, who knows. Maar het duo is niet per se op zoek naar meiden die een grootse carrière tegemoet gaan. De Lint: "We hebben ook meisjes gecast die best lang bij een agency zaten en zoek raakten tussen zoveel andere koppies. Dan is het te gek om ze eruit te plukken, een nieuw soort foto van ze te maken en dan pas echt te zien wat voor kracht ze heeft. Er zitten her en der ruwe diamanten tussen."

Ik-ben-knap-tuitmondje
Maar de topjonkies spotten blijft natuurlijk wel een kick. Fuchs: "Jip Boxstart van Matt Models ging kort na onze shoot al naar het buitenland en dan kan het ineens heel snel gaan met zo'n meisje, voor je het weet kun je haar dan niet meer krijgen."

"15 tot 17 is een fascinerende leeftijd, die transitie van kind naar volwassene, die vertwijfeling over wie je bent. Heel interessant om daar iets mee te doen," vindt Fuchs. De Lint: "Het is te gek in een korte tijd een vertrouwen op te bouwen waardoor ze zichzelf durven laten zien en simpelweg eerlijk in de camera kijken."

Fuchs: "Maar je moet ze ook niet te naïef en blue inschatten hoor, al die meiden zitten op ­Instagram, soms zetten ze meteen zo'n 'ik-ben-knap-tuitmondje' op. Dan denk ik hop, weg daarmee. Weg, weg."

De Lint: "Soms laat ik een meisje eerst jumping jacks doen, daarna krijg je een ander mens voor de camera. Ze gaan ook goed op onze energie." Fuchs: "Ik ben soms nog kinderachtiger dan mijn kinderen. Mijn dochter van 19 vraagt vaak: 'Mam, kan die muziek wat zachter?'."

Creativiteit
Fuchs heeft meer dan twintig jaar ervaring als stylist voor tijdschriften en commerciële opdrachtgevers in binnen- en buitenland, waaronder Glamour en Elle Girl, en werkte meerdere malen met modefotograaf Mario Testino. De Lint woonde twaalf jaar in Vancouver en New York, waar hij de toneelschool volgde, maar kreeg gaandeweg meer interesse in regie, film en fotografie. Hij werkte onder andere voor Scotch & Soda, maakte filmpjes voor Vogue.nl en fotografeert voor diverse tijdschriften.

Inmiddels krijgt The Latest Craze volgers uit de hele wereld en is er een samenwerking met vogue.nl. Het succes danken ze mede aan het feit dat men in modeland al die influencers een beetje zat is.

Fuchs: "Getuige ook een spread in het Engelse cultmagazine i-D onlangs, met de tekst: 'Be a gamechanger, the world has enough followers'. Er is een kentering gaande. Er is meer behoefte aan creativiteit." De Lint: "Wij willen niet meedoen met de meute, vandaar ook de originele vormgeving, het vernieuwend gebruiken van de Instagramruimte, bijna alsof je prints op een lichtbak hebt gelegd, of vastgezet met tape."

Voor Chapter I fotografeerden ze zo'n achttien meiden, Chapter II is in aantocht en er zijn nog veel plannen. De Lint: "Je kunt dit ook in Berlijn en LA doen, het is een ongoing project." Verder denken ze aan een boek en samenwerking met andere creatieven. Fuchs: "En ik wil een tram. Ik zag die Bijenkorftram rijden en dacht: een The Latest Craze-tram. Hoe vet zou dat zijn!"

Fiona Hering is modejournalist bij Vogue Nederland en RTL Boulevard. Wekelijks deelt ze haar visie op mode.

Levi Anijs Beeld Mick de Lint
Werk van Paul Bellaart Beeld Paul Bellaart

Paul Bellaart
Roll Over Play Nude is de titel van de prachtige expositie van modefotograaf Paul Bellaart in X Bank in het W hotel. Zijn werk (Vogue, Zoe Karssen Magazine, Love Stories, Nike) ademt de sfeer van onschuldige ­jaren-zeventignaakten. In een melancholische zoektocht naar rauwe en natuurlijke schoonheid werden analoge foto's gemaakt met minieme middelen, in een weiland vlak bij huis. 26/1-10/3

Mode by Moss
Nikkie Plessen denkt groots! Kate Moss is niet alleen het gezicht van haar merk, ze ontwerpt ook een collectie voor Nikkie, die 'Selected by Kate Moss' gaat heten en vanaf juli te koop zal zijn. Dat werd woensdag bekendgemaakt tijdens een cocktailparty in Berlijn, waar prominente vrienden van Kate, zoals make-upartist Charlotte Tilbury en ontwerper Stefano Pilati (voorheen van YSL), aan de bar hingen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden