Plus Concertrecensie

The Kik brengt ultiem eerbetoon aan Boudewijn de Groot

The Kik & Het Concertgebouworkest. Beeld Maarten Brante

Dave von Raven van The Kik en Boudewijn de Groot hebben een innige artistieke band. Voor verschijning van het eerste album van The Kik stuurde Von Raven de opnames in 2012 naar De Groot. Hij kreeg een uitgebreide mail terug: per nummer liet de grootmeester van de Nederlandstalige popmuziek weten wat hem wel en niet beviel aan Springlevend, Von Ravens debuut in de eigen taal.

Sindsdien is Boudewijn de Groot een soort mentor voor The Kik, de groep die de (beat)muziek van de jaren zestig doet herleven. Als ultiem eerbetoon aan De Groot toert The Kik nu door Nederland met een programma waarin diens albums Voor de overlevenden en Picknick, uit respectievelijk 1966 en 1968, integraal worden uitgevoerd.

De tournee, die een enorm succes is, eindigt later dit jaar met twee shows in Ahoy, ‘thuis’ in Rotterdam. Maar vanavond zijn we dus in … “Hoe heet ’t ook alweer hiero?” zegt Dave von Raven bij zijn opkomst in Het Concertgebouw, zijn Rotterdamse accent nog net iets vetter aanzettend.

Met die tongval lijkt hij een onwaarschijnlijke kandidaat voor het uitvoeren van het werk van Boudewijn de Groot, die als Haarlemmer zijn hele carrière keurig en daarmee goed verstaanbaar Nederlands zong. Maar meteen al in openingsnummer Voor de overlevenden blijkt Von Raven dat accent ook te kunnen afzwakken. Je blijft in zijn zang Rotterdam terughoren, maar storen doet dat niet. Het geeft de vertolking van het De Grootrepertoire juist iets eigens.

Heel dicht bij het origineel blijft in het Concertgebouw wel de muziek. In de jaren zestig stond Boudewijn de Groot doorgaans met alleen een akoestische gitaar op het podium, maar zijn platen nam hij meestal op met een orkest. Het zijn die plaatversies van zijn muziek die The Kik nu nieuw leven inblaast. Dus deelt de groep het podium met heel veel strijkers en blazers (bij het koper ontwaart de liefhebber diverse leden van het New Cool Collective).

En ja, zo klinken ze weer prachtig, oude hits als Verdronken vlinder, Land van Maas en Waal en – volgens Von Raven niet alleen het beste nummer van De Groot, maar sowieso het beste nummer ooit gemaakt – Testament. Die klassiekers komen van Voor de Overlevenden. Picknick leverde slechts één hit op (Prikkebeen), maar ook de rest van dat zwaar psychedelische album was geweldig, laat The Kik een halve eeuw later nog eens horen. Bij Prikkebeen meldt zowaar ook Elly Nieman zich op het podium, de zangeres (bekend van het duo Elly & Rikkert) met wie De Groot het nummer in 1968 zong.

De hoge noten van toen haalt ­Nieman niet meer, maar de paar generaties jongere zangeres Jolien Damsma, die haar terzijde staat, kan er met gemak bij.

Pop The Kik speelt Boudewijn de Groot

Door The Kik met orkest