PlusFilmrecensie

The High Note: weinig overtuigend, potsierlijk einde

Idolatrie en ambitie gaan hand in hand bij Maggie. Ze is persoonlijk assistent van wereldberoemd zangeres Grace Davis, maar droomt van meer dan biologische smoothies halen en de pinda’s uit de kip kung pao vissen. Haar hart ligt in de muziekstudio, waar ze haar vrije uren doorbrengt achter de mengtafel.

Met The High Note maakt Nisha Ganatra opnieuw een film over de dynamiek tussen een jonge, ambitieuze vrouw en een oudere, succesvolle vrouw die tegen haar houdbaarheidsdatum aanloopt.

Bedreigden in Late Night (2019) dalende kijkcijfers een talkshowhost, in The High Note is een residentie in Las Vegas de doodskus voor elke ­creatieve aspiratie.

De dynamiek tussen de twee vrouwen heeft iets prettig grilligs. The High Note is in het eerste deel ook een vlot en geestig commentaar op de muziekindustrie met een fijne rol van Tracee Ellis Ross, die haar diva precies genoeg menselijke trekjes meegeeft en een gelaagdheid suggereert die maakt dat je meer wilt weten over haar gang naar de top en de worsteling om daar te blijven.

Helaas volgt een veel zwakkere verhaallijn, waarin Maggie een jonge zanger (een charmante Kelvin Harrison Jr.) tegen het lijf loopt. Ze stelt zichzelf aan hem voor als muziekproducent en de rest laat zich wel uittekenen. Zo smoort elke aanzet tot complexiteit in voorspelbaarheid, elk begin van kritiek op de muziekindustrie in nostalgische romantiek.

Dakota Johnson is een aangename aanwezigheid als Maggie, maar toont (zoals wel vaker) een vrij beperkte emotionele reikwijdte in haar spel. Hetzelfde kan gezegd worden van de film. Het zonnige L.A., de kleurrijke uitdossingen van Grace, maken dat The High Note zich prima laat wegkijken, maar wanneer de film een meer emotioneel register wil bespelen, overtuigt dat net zo min als de potsierlijke twist aan het einde.

The High Note

Regie Nisha Ganatra
Met Dakota Johnson, Tracee Ellis Ross, Kelvin Harrison Jr.
Te zien in Arena, Filmhallen, The Movies, De Munt

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden