PlusRecensie

The Healers is een een-tweetje van Curaçaose kunstbroeders

De giftig gele sculptuur Analyse van multi-talent David Bade Beeld David Bade
De giftig gele sculptuur Analyse van multi-talent David BadeBeeld David Bade

“Are we going to paint or what?” Degene die dit op doek penseelde heeft zo’n aansporing niet nodig. David Bade is de stuiterbal onder de schilders. Met een jongehondenenergie die nog even groot is als toen hij 28 jaar geleden de Prix de Rome won, knalt hij het ene canvas na het andere vol.

Het lijkt een visuele stream of consciousness waarin zonder filter of al teveel ordening de halve wereld over elkaar heen buitelt, maar wie bekend is met Bade’s werk zal veel herkennen. Autobiografische elementen zijn bijvoorbeeld te vinden in The Revolution Starts At Home, dat Bade’s Curaçaose huis op palen toont overlopend in een landschap dat op zijn beurt weer de vorm van een mens aanneemt. De (pop)culturele verwijzingen vliegen je om de oren, waarbij het Nederlandse elftal dat in 1988 het EK won gebroederlijk naast de zigzagstoel van Rietveld staat. En ook de kritische noot is nooit ver te zoeken.

Zelfportret en maatschappijkritiek komen samen in Bade’s beeld De filosoof. Het bestaat uit een afgietsel van zijn hoofd met een overdreven wipneus en oormerken van koeien bij wijze van oorbellen. De tronie gaat een gesprek aan met het sculptuur ernaast, Analyse. De titel staat geschreven op een groot bot dat de kijker op ooghoogte krijgt voorgehouden. Het vormt de bekroning van een constructie van schilderijlijsten die poseren als spiegels plus een klok en contragewichten die de voortschrijdende tijd verbeelden. Het hele beeld is uitgevoerd in een giftig soort geel.

Identiteitspolitiek

In The Healers gaan Bade’s assemblagebeelden en schilderijen een een-tweetje aan met het werk van Tirzo Martha. Martha is Bade’s kunstbroeder van decennia. Samen richtten ze vijftien jaar geleden Instituto Buena Bista op, dat al verschillende generaties Curaçaose kunstenaars op weg heeft geholpen. Ze runnen momenteel ook het publieksprogramma bij de Rijksmuseumtentoonstelling over slavernij.

Voor hun duopresentatie in Kers Gallery maakte Martha drie monumentale werken die behoren tot de beste in zijn oeuvre. Ze bestaan allemaal uit een zwart achterpaneel waarop hij met voorwerpen, tekeningen en tekst zijn statements maakt. Zo uit hij in Represent zijn onvrede met de identiteitspolitiek die heerst in de hedendaagse kunst. Martha, die niet gezien wil worden als zwarte kunstenaar maar gewoon als kunstenaar, voert Jezus op als ultieme raciale shapeshifter. De Heiland lijkt op te staan uit een lijkenzak en heeft de keuze uit drie Afrikaanse maskers om zich mee te tooien. In zijn rechterhand houdt hij het vaak terugkerende porseleinen grachtenhuisje, dat bij Martha staat voor koloniaal kapitalisme. In zijn linker een snoer met zwak brandend rood peertje: een belofte van verlichting die weinig klaarspeelt.

Religieuze symboliek is een constante in Martha’s werk en speelt de hoofdrol in Brua, Winti, Voodoo or Black Persuasion. Het is een botsing van traditionele godsdiensten, die tot voor kort als onchristelijk werden verketterd maar nu omarmd worden als deel van de zwarte identiteit. Een gekanteld kruis met pijlen die de weg wijzen naar hemel en hel wordt met touwen op z’n plek gehouden. De spanning in deze balanceeract is voelbaar. Maar Einsteins formule E=mc2 relativeert alles weer.

én-tweetje van Curaçaose kunstbroeders

The Healers

Tirzo Martha & David Bade

Waar Kers Gallery, Lindengracht 148

Te zien t/m 11 juli

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden