PlusNetflixrecensie

The Eddy, voor wie van rokerige Parijse club houdt

Veel acteurs in The Eddy zijn in de eerste plaats muzikant. Beeld Lou Faulon

Regisseur en scriptschrijver Damian Chazelle heeft zijn liefde voor jazz nooit onder stoelen of banken gestoken. Zijn film Whiplash (2014) draaide om een jonge drummer met een strenge leermeester, en in de met zes Oscars bekroonde musical La La Land (2016) liet hij pianist Ryan Gosling jazz uitleggen aan Emma Stone.

Voor Netflix maakte hij de serie The Eddy, die zich grotendeels afspeelt in de Parijse jazzclub The Eddy. Een van de eigenaars is Elliot Udo (André Holland), een Amerikaanse jazzpianist die ooit furore maakte op het beroemde label Blue Note, maar nu een slechtlopende jazzclub runt waar hij alleen na sluitingstijd de toetsen beroert. Zijn trompet spelende zakenpartner Farid (Tahar Rahim) is verwikkeld in duistere zaakjes, blijkt wanneer na sluitingstijd een paar louche types langskomen om een uitstaande schuld te innen. Farid is echter spoorloos en dus krijgt Elliot een paar rake klappen.

De veelgeplaagde Elliot heeft naast financiële problemen ook nog een moeizame knipperlichtrelatie met zangeres Maja (Joanna Kulig, die zo betoverend was in de film Cold War). Dan komt ook nog zijn recalcitrante dochter Julie (Amandla Stenberg), uit zijn stukgelopen huwelijk, in Parijs wonen om daar aan de internationale school te studeren. Uit geldgebrek moet Elliot haar van het vliegveld ophalen met zijn aftandse scooter, die het halverwege begeeft. Maar al die problemen vallen in het niet bij de dramatische gebeurtenis waarmee de eerste aflevering van The Eddy eindigt.

Nerveus en pretentieus

Wie verwacht dat de tweede aflevering meteen de gevolgen van dat voorval laat zien, komt bedrogen uit: die draait grotendeels om de puberproblemen van Julie. In elk van de acht afleveringen staat namelijk een ander personage centraal.

Chazelle stelt in de serie het geduld van de kijker met lang uitgesponnen jazzsessies wel vaker op de proef. Veel acteurs zijn in de eerste plaats muzikant, dus muzikaal zit het wel goed, maar dat het verhaal hierdoor regelmatig stokt is nogal frustrerend en doet vaak kunstmatig aan. Zo eindigt een ruzie tussen Elliot en Farid in de eerste aflevering in een spontane jamsessie met piano en trompet. In aflevering 2 gebeurt het omgekeerde: een repetitie loopt uit op een ruzie waarbij muzikanten met slaande deuren vertrekken. Hierdoor worden wel de onderlinge verhoudingen goed duidelijk.

Ook visueel is The Eddy nogal pretentieus: de serie opent met een scène waarin in één shot van 5 minuten met een nerveus zwenkende camera de club tijdens een optreden wordt getoond. Het grofkorrelige beeld moet daarbij sfeerverhogend werken.

Het mag duidelijk zijn dat The Eddy niet voor iedereen is, maar wie van jazz houdt en van de romantiek van rokerige Parijse jazzclubs moet vooral een bezoekje aan The Eddy wagen.

Muzikaal drama

The Eddy