PlusFilm

The Dissident verbindt Khashoggi’s verhaal knap met het politieke belang van sociale media

null Beeld

“Jamal kennen betekende tegelijkertijd hem verliezen,” zegt Hatice Cengiz over de moord op haar verloofde, de Saoedi-Arabische dissident Jamal Khashoggi. De uitspraak over hun relatie vat tevens de aanpak samen van Bryan Fogels (Icarus) nieuwe documentaire The Dissident, die de moord op Khashoggi in 2018 in het Saoe­dische consulaat in Istanboel blootlegt. Terwijl we ­Khashoggi leren kennen als een criticus die zijn thuisland ontvluchtte, zien we beelden van het onderzoek naar zijn moord en de pogingen om die in de doofpot te stoppen.

Regisseur Fogel maakt gebruik van het feit dat de omstandigheden van Khashoggi’s moord uitgebreid zijn ­gedocumenteerd en bouwt voort op nieuwsbeelden van verschillende media. Hoewel de uitkomst van het onderzoek voor velen al bekend is, zijn de beelden desondanks schokkend. Soms is het toch zichtbaar lastig om balans te vinden in de informatiestroom: aan de ene kant verschaft de film weinig context, aan de andere kant duurt het erg lang voor er informatie wordt geïntroduceerd waar de ­gemiddelde nieuwsvolger nog niet mee bekend is.

De kracht van The Dissident ligt vooral in het vermogen om Khashoggi’s dood te verbinden met een breder verhaal over het politieke belang van sociale media. Dat de kritische tweets van Khashoggi en andere Saoedi-Arabische dissidenten als bedreigend werden ervaren, komt doordat Twitter de machtsplaats van Saoedi-Arabië is ­geworden: de dissidenten en de machthebbers zijn verwikkeld in een virtuele oorlog die wordt uitgevochten door Twitteraccounts. Maar het is een oorlog met echte gevolgen, geleden door echte mensen in de echte wereld, zoals de zaak van Khashoggi bewijst.

The Dissident verliest gaandeweg zijn belangrijkste troef uit het oog: Omar Abdulaziz, een blogger en activist die net als Khashoggi Saoedi-Arabië is ontvlucht en op Twitter zijn kritiek uit. In de openingsscène zien we hoe Abdulaziz onheilspellende berichten ontvangt die hem vertellen dat hij zo snel mogelijk de stad moet verlaten.

Deze bedreigingen kleuren de film, maar worden nooit volledig uitgewerkt. Abdulaziz verschaft zo de emotionele en inhoudelijke context voor de zaak Khashoggi, maar wordt niet helemaal ingezet: zijn rol in de zaak wordt pas laat duidelijk. En dat terwijl juist Abdulaziz’ ­ervaringen inzicht geven in het leven van Khashoggi en de redenen voor zijn moord.

De conclusie waar The Dissident naartoe werkt, is eenvoudig, maar wordt onnodig ingewikkeld gemaakt door het gebrek aan verklarende voice-over en de volledige ­afhankelijkheid van interviewmateriaal. Als gevolg daarvan is de film zowel gepolijst als ongeorganiseerd, een combinatie van warrige montage en gladde animaties. Zo verpakt The Dissident een belangrijk verhaal in een verwarrende vorm.

The Dissident

Regie Bryan Fogel

Met Hatice Cengiz, Omar Abdulaziz

Te zien in De Balie, City, Eye, Filmhallen, Studio/K, Tuschinski

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden