The Courier: een ouderwetse knokfilm, met Olga Kurylenko in de Ramborol

The Courier is iets moderner dan we van soortgelijke producties gewend zijn, maar is het ook een goede film?

Beeld Gareth Gatrell

Sinds de jaren zestig doen B-filmproducenten graag een beroep op grote namen, die ze voor een goedbetaalde werkdag inhuren om wat dialogen uit te spreken. Dan voert de dure ster op een stoel aan de telefoon wat schijngesprekken met zijn voetsoldaten, die de held van de film naar het leven staan. De naam van de telefonerende ster staat natuurlijk wel prominent op het affiche. Komt dat zien!

Dat brengt ons bij The Courier, een ouderwetse knokfilm die zich vrijwel volledig in een afgesloten parkeer­garage in Londen afspeelt en zich modern voordoet doordat Olga Kurylenko de Rambo van dienst vertolkt. Op het affiche staat ze dankzij photoshop naast Gary Oldman, die twee jaar geleden een Oscar kreeg voor zijn vertolking van Winston Churchill in Darkest Hour. Kurylenko knokt de hele film in de Britse parkeergarage, terwijl Oldman in New York met huisarrest en een glas whisky naar Schubert luistert en af en toe met zijn voetsoldaten overzee telefoneert.

De zware jongens moeten een getuige opruimen maar hebben de handen vol aan Kurylenko, die als motorkoerier een geheim commandoverleden in Syrië heeft en zich over het doelwit ontfermt. Waarom ze dat doet blijft onduidelijk, maar ze kent haar klassiekers. “Ik zal jullie leegbloeden en je botten tot stof vermalen,” belooft ze haar tegenstanders. “Ik ben jullie ergste nachtmerrie!”

Die laatste kennen we nog uit Rambo III. Dat was de grootste knokfilm van 1988, waarin Sylvester Stallone alle Russen uit de bergen van Afghanistan verjoeg. Anno 2020 ruimt Olga Kurylenko wat B-filmgajes op in een saaie parkeergarage, terwijl sterspeler Gary Oldman elders met Schubert onderuithangt. Dat zou je vooruitgang kunnen noemen, maar het maakt The Courier niet tot een goede film.

The Courier

Regie Zackary Adler
Met Olga Kurylenko, Gary Oldman, Amit Shah