The Correspondent na ophef: 'We hebben het verpest'

De plannen leken zo mooi: na het succes in Nederland zou The Correspondent ook een kantoor in New York openen. Maar toen dat niet doorging, verzuimden de oprichters van het mediaplatform dat duidelijk te communiceren. Daarvoor bieden ze nu excuses aan.

Beeld The Correspondent

'We screwed up,' schreef The Correspondent dinsdag in een open brief die de internationale versie van het Nederlandse platform op Twitter plaatste. 'Als donateurs hun geld terug willen, dan zullen we dat meteen regelen.'

De brief is een respons op de vele opgetrokken wenkbrauwen en verbolgen reacties van journalisten en leden die bijdroegen aan de crowdfunding van de internationale versie van het Nederlandse medium. Een kantoor van The Correspondent in de Verenigde Staten stond niet langer op de rol, zo werd vorige maand bekendgemaakt. De internationale versie zal worden gemaakt vanuit Amsterdam, waar ook de Nederlandse redactie huist.

'Bedrieglijk'
'Als iemand die heeft geholpen The Correspondent te promoten, moet ik zeggen: ik voel me gedupeerd,' twitterde auteur en columnist Lux Alptraum. Journalist Travis Mannon: 'Ik twijfel of The Correspondent 2,6 miljoen dollar had opgehaald als ze hadden gezegd dat ze hun Nederlandse redactie zouden uitbreiden om in het Engels te schrijven. Het voelt bedrieglijk.'

Het gevoel van misleiding, dat onder veel van de donateurs heerst, lijkt niet onterecht. De campagne was voornamelijk gericht op de VS en in verschillende artikelen werd, niet geheel voorzichtig, geïnsinueerd dat ze daar een kantoor zouden oprichten.

Zo schreef de invloedrijke hoogleraar Jay Rosen van New York University, een van de dragende gezichten van de internationale campagne, bij de lancering: 'De oprichters van de site willen binnenkort uitbreiden naar de VS en een redactie opzetten in New York.' En er werd een vacature uitgezet voor een redactiechef om 'de strategie te ontwikkelen en te helpen een team van correspondenten op te bouwen en te begeleiden'. Dat zou gebeuren 'from our headquarters in New York City'.

Eerste personeelslid
Afgelopen vrijdag bleek dat ook The Correspondents eerste personeelslid, Zainab Shah, in de veronderstelling was dat het platform vanuit New York zou opereren. Shah, die voor haar nieuwe baan ontslag nam bij BuzzFeed waar ze hoofdverantwoordelijke was voor de wereldwijde strategie, zei tegen NiemanLab dat ze deze keuze nooit had gemaakt als ze had geweten dat er geen kantoor in de VS zou komen. 'Dat zou een heel domme beslissing van mijn kant zijn geweest.'

Het voelde voor de Amerikaanse journalist als oplichting, vertelt ze tegen de website. 'Ze zijn heel goed in het PR-ding,' aldus Shah. 'Ze zeiden: 'We hebben nooit een Amerikaanse redactie beloofd.' Ik had zoiets van: 'Wacht, heb ik dit allemaal gefantaseerd?'

In een reactie op alle kritiek zeiden oprichter Rob Wijnberg en uitgever Ernst-Jan Pfauth destijds dat het nooit zeker was dat The Correspondent een hoofdkantoor in Amerika zou krijgen en dat het een internationaal platform zou zijn met redacteuren overal ter wereld.

Door het stof
Maar nu oud-werknemer Shah ook uit de school klapte bij Nieman Lab, biedt The Correspondent - uiteindelijk - excuses aan. In een brief op Twitter laat het medium weten dat ze 'serieuze fouten' hebben gemaakt - juist voor een platform dat is gebouwd op vertrouwen.

The Correspondent zegt dat de gedachten die ze over de locatie van de redactie hadden vóór de campagne begon geleidelijk zijn aangepast. 'We hebben niet voldoende inzicht gegeven in wat we bedoelden met 'wereldwijd platform', waardoor we (tijdens de campagne, red.) de indruk hebben gegeven ons op de VS te focussen.'

Het mediabedrijf zegt te begrijpen waarom leden en prominente ambassadeurs zich misleid voelen. 'We bieden onze onvoorwaardelijke excuses. We doen er alles aan om het in de toekomst beter te doen.'

Crowdfunding

De crowdfundingsactie van The Correspondent werd vorig jaar december met veel bombarie aangekondigd. Ze zouden het net als met hun Nederlandse versie radicaal anders doen dan de reguliere media. Ze zouden het nieuws 'unbreaken', niet willen meerennen met de waan van de dag. Sterker nog: ze noemen zichzelf het 'dagelijkse medicijn' tegen die waan.

Het was talk of the town in het medialandschap, vooral in Nederland en de Verenigde Staten. Want het was daar waar het grote charmeoffensief plaatsvond. Met de crowdfundingsactie - die zelf 1,8 miljoen dollar kostte - werd 2,6 miljoen dollar opgehaald bij meer dan 45 duizend donateurs.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden